|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HU4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HU4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM4K
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit studentům na zřetelných konkrétních historických příkladech vývoj základních vizuálních uměleckých konceptů, přinášejících proměnu poznávacího a komunikačního obsahu, které výtvarné umění řešilo na úrovni sociálních kvalit (vizualita v modální komunikaci, masová a interaktivní komunikace, mediální komunikace, síťová komunikace - Web2.0) s metodickými příklady pedagogického uplatnění těchto poznatků.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - docházka, referát a psaný test Zkouška - ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Dědictví surrealismu, zrod abstraktního expresionismu ve Spojených státech. 2. Pop-art - Velká Británie a USA 3. Nový realismus a Fluxus. 4. Minimalismus, land art. 5. Postmodernismus, vývoj public art. 6. České umění po II. světové válce - navázání na avantgardu. 7. Český informel a nová figurace. 8. České umění 70.-80. let, umění v krajině. 9. České umění 90. let, public art. 10. Současné tendence v českém výtvarném umění. 11. Instituce, galerie, iniciativy a tisk zaměřené na současné umění. 12. Exkurze do galerie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Ševčík, Jiří. České umění 1980-2010 : texty a dokumenty. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2011. ISBN 978-80-87108-27-7.
-
Doporučená:
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Doporučená:
Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
-
Doporučená:
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Doporučená:
Přibáň, Jiří. Obrazy české postmoderny.
-
Doporučená:
NIKL, Petr. Petr Nikl: hra o čas. V Řevnicích: Arbor vitae, 2013. ISBN 978-80-7467-040-4.
-
Doporučená:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Cole, E. Průvodce architekturou. 2008. ISBN 978-80-7352-976-5.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel; Adamec, Jaromír. Průvodce výtvarným uměním. I. 2009. ISBN 978-80-7361-069-2.
-
Doporučená:
Adamec, Jaromír; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. II. 2013. ISBN 978-80-7361-095-1.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav; Šamšula, Pavel. Průvodce výtvarným uměním. III. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-33-5.
-
Doporučená:
Šamšula, Pavel; Hirschová, Jarmila. Průvodce výtvarným uměním. IV. Praha ; SPL-Práce, 2000. ISBN 80-86287-24-6.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav; Slavík, Jan. Průvodce výtvarným uměním V. 2007. ISBN 978-80-7361-038-8.
-
Doporučená:
Gablik, Suzi. Selhala moderna?. 1. vyd. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-85885-20-4.
-
Doporučená:
Baxandall, Michael. Stíny a světlo : umění a vizuální zkušenost. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, ----. ISBN 80-86598-58-6.
-
Doporučená:
Elkins, James. Stories of Art. 2002. ISBN 0-415-93943-7.
-
Doporučená:
Rezek, P. Tělo, věc a skutečnost v současném umění. Jazzpetit, Praha, 1982.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Praha, 2007.
-
Doporučená:
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě : gnozeologické předpoklady analýzy obrazové stránky nových médií. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1625-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění; |
popsat vývoj českého poválečného umění; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
objasnit aktuální tendence v současném světovém i českém umění; |
charakterizovat základní informační platformy současného umění galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy; |
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|