|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie umění v pedagogické reflexi 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
50 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Časově rozsáhlý tematický celek zahrnující pravěk, starověk a středověk je - vzhledem k požadavkům na specifické potřeby studentů výtvarné výchovy - postaven na vývojových souvislostech a proměnách. Cílem je získat odborné znalosti a schopnosti interpretovat, aplikovat ve výtvarné výchově informace o pravěku, kde je kladen důraz především na změny funkce výtvarného projevu od sociální funkce jeskynních maleb paleolitu přes proces proměn od rodových společenství ke kmenům v mezolitu až k přechodu od lovu k zemědělství a pastevectví v neolitu atd. Koncepce interpretace umění starověku vychází z konfrontace orientálních despocií (např. Egypta) a demokratického procesu od antického Řecka k republikánskému a císařskému Římu. Největší pozornost je věnována středověku jako procesu geneze specifické evropské civilizace a kultury, jehož dovršením je slohové období gotiky a její myšlenkové a slohové proudy. Logickým závěrem tematického celku, ve kterém mají studenti získat a aktivně pracovat se znalostmi a dovednostmi interpretace, je internacionální styl jako východisko nizozemského realismu 15. století a rané italské renesance.
|
Požadavky na studenta
|
Docházka, aktivní účast, seminární práce, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Umění, umělci a jejich publikum. Úvod do problematiky a seznámení s oborem. Základní periodizace, techniky a odborné názvosloví
2.Pravěké umění a jeho reflexe. Prehistorické a primitivní národy
3.Starověký blízký východ, Egypt a Kréta
4. Řecký zázrak. Geometrické období, umění městských států, klasické Řecko, pozdní klasicismus. Architektura, sochařství, malířství, umělecké řemeslo
5. Helénismus. Výraz a pohyb. Umění doby Alexandra Makedonského.
6. Etruské a římské umění. Umění pro věčnost, dynamika terakoty a bronzu, architektura, sochařství, malířství, řecké kopie, portrétní tvorba, mozaiky, dokonalost iluze.
7. Raně křesťanské umění. Pohanská tradice, křesťanský svět a židovské umění. Byzanc: kánon a dialog.
8. Raný středověk. Anglosaské umění, irské a severské umění, karolinská renesance a otonská renesance. Vzájemné stýkání a potýkání.
9. Románské umění v Čechách a v Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství. Umění spjaté s mnišskými řády, české románské sochařství, české románské malířství, sochařství doby Přemyslovců.
10. Gotika Evropě. Architektura, nástěnná a knižní malba, sochařství, umění spjaté s mnišskými řády.
11. Gotika a její formy v Čechách. Střední Evropa mezi obrazovými tradicemi - východ, západ, jih.
Karel IV., Václav IV., Zikmund Lucemburský: umění jako nástroj vlády?
12. Itálie 13.-14. století a umělecké inovace v Evropě 15. století. Vliv spirituality žebravých řádů na proměnu vizuálního umění v Itálii.
13. Internacionální sloh a krásný sloh: 1400 a kultura podzimu středověku, nové dvorské umění, městská centra.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (60%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (40%),
Mgr. Lenka Kovaříková, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
PETRASOVÁ, T; ŠVÁCHA, R. Dějiny umění v českých zemích 800-2000. Řevnice, 2017. ISBN 978-80-88283-02-7.
-
Základní:
WINZELER, M. O vidění : jak porozumět starému umění. Brno : Books & Pipes, 2023. ISBN 978-80-7485-271-8.
-
Rozšiřující:
HEYDENREICH L. H., LOTZ W. Architectur in Italy 1400-1600. Puffin, 1996. ISBN 978-0140560381.
-
Rozšiřující:
Johnson, Paul. Dějiny umění : nový pohled. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
-
Rozšiřující:
GOMBRICH, E. H. O renesanci. 2, Apellův odkaz ; Symbolické obrazy. Praha : Argo. 2022.
-
Doporučená:
ADKINS, L. - ADKINS, R. A. Antický Řím: encyklopedická příručka. V Praze: Slovart, 2012. ISBN 978-80-7391-579-7.
-
Doporučená:
VANĚK, J. Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice. I. díl, Od pravěku do 18. století. Praha:ARSCI. 2015.
-
Doporučená:
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. 1. vyd. Praha : Ikar, 1998. ISBN 80-7202-388-8.
-
Doporučená:
Ilustrovaný příběh. Praha: Grada. 2022.
-
Doporučená:
ADKINS, L. - ADKINS, R. A. Starověké Řecko. Encyklopedická příručka. V Praze: Slovart, 2011. ISBN 978-80-7391-580-3.
-
Doporučená:
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění;
|
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů; |
pojmenovat základní výtvarné techniky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit základní odbornou terminologii;
|
pojmenovat základní disciplíny výtvarného umění a popsat jejich historický vývoj. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
klasifikovat a časově zařadit jednotlivé disciplíny výtvarného umění;
|
aplikovat odbornou terminologii při popisu uměleckých děl;
|
rozpoznat a popsat formální aspekty uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|