|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HUPR4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HUPR4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie umění v pedag. reflexi 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historie umění v pedagogické reflexi 4
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz navazuje na předchozí znalosti získané v předmětech Historie umění v pedagogické reflexi 1, 2 a 3, především na osvojení uměnovědné teorie a přístupu k analýze uměleckých děl a taktéž na znalost vývoje umění v předchozích historických obdobích. Kurz si klade za cíl zprostředkovat studentovi přehled vývoje moderního a postmoderního umění od poloviny 20. století až do současnosti, a to formou přednášek a obrazových prezentací. Podpořit aktivní účast studentů při interpretaci uměleckých děl. Cílem je rozvinout kompetence studentů ve smyslu porozumění současnému umění a kultuře, formulovat vlastní názor.
|
Požadavky na studenta
|
Předmětu je zakončen zkouškou. Zkoumána bude nejen znalost dějin a teorie umění, ale i studentova schopnost tyto znalosti využívat ve vlastní tvorbě a pedagogické činnosti.
|
Obsah
|
Koncepce kursu vychází z představy rovnoměrné důležitosti vývoje umění ve druhé polovině 20. století a vývoje soudobé filozofie a společenského dění. Nepůjde tedy o historický lineární přehled nejvýraznějších autorů a fenoménů světového umění, ale spíše půjde o hledání genealogie moderního a současného umění na pozadí společenských změn a proměn teoretických debat a pojímání světa.
Seznam témat a literatury
1. Situace po válce
- bipolární rozdělení světa na východ a západ - rozkol dvou celosvětových dispozitivů
- poválečné umělecké směry: tašismus, informel, abstraktní expresionismus, COBRA, The Independent
Group a socialistický realismus.
- odrazy ideologií v umění: socialismus, liberalismus, konzervativismus
2. Situace v 60. letech
- pop art, nový realismus, fluxus, konceptuální umění
- formalismus a strukturalismus
- četba: Roland Barthes - Mytologie
3. Situace v šedesátých letech 2
- konceptualismus, minimalismus, land art, body art, arte povera, happening
- četba: Peter Bürger - Teorie avantgardy
4. Postmodernismus
- rozkol postmoderny v Evropě a v USA
- nový expresionismus, Pictures Generation, apropriace vs. kritická postmoderna a dekonstrukce
5. Umění a institucionální kritika od 60. let do současnosti
- institucionální a ideologické rámce kulturního provozu
6. Ženský pohled
- četba: Laura Mulvey, Judith Butler
- feminismus v umění od 2. pol. 20. stol. po současnost
7. Postkolonialismus a politika identit v umění
- četba: Edward Said
- Documenta 11: prosazení postkoloniálního diskursu v současném umění
- kulturní války
8. Dokumentární obrat, archivní obrat
- participativní umění, postprodukce
9. Technooptimismus
- reflexe nových médií od Lva Manoviche po Hito Steyerl
- akceleracionismus, transhumanismus
- postinternet art
- umělá inteligence
- četba: Donna Haraway
10. Nový materialismus, bioart, ekologické umění
- četba: Jane Bennett
11. Specifika českého umění 2.pol. 20.stol.
12. Exkurze Veletržní palác ad.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (60%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (60%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
BELTING, H. Antropologie obrazu: návrhy vědy o obrazu. Brno: Books & Pipes, 2021. ISBN 978-80-7485-250-3.
-
Základní:
"Nevinná ruka", Labyrint revue, č. 27/28, s. 191-193.
(Ullrich, Wolfgang)
-
Základní:
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
Základní:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním uměním. [Praha] : Slovart, 2002. ISBN 80-7209-402-5.
-
Rozšiřující:
Ševčík, Jiří; Dušková, Dagmar; Morganová, Pavlína. České umění 1938-1989 : programy, kritické texty, dokumenty. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0930-2.
-
Rozšiřující:
BARTLOVÁ, A., GLANC, T., LOMOVÁ, J., POSPISZYL, T., WOLLNER, J. Jindřich Chalupecký: texty a kontexty kritika umění. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2023. ISBN 9788088366478.
-
Rozšiřující:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
Doporučená:
Johannes Kirschenmann / Martin Oswald (Hg.). DREWS ESSER GARYKRUG STEIGER ZEISSLER. Porträt und Landschaft ? abstrakt und expressiv. München: kopaed, 2023. ISBN 978-3-96848-692-5.
-
Doporučená:
Pospíšil, A., Řepa, K. Krajina očima malíře. Webová edukativní aplikace v rámci projektu Science Zoom [Online].
-
Doporučená:
Cibulka, Vojtěch; Morávková, Naděžda. Moderní výtvarné umění ve veřejném prostoru města Plzně a jeho využití ve školní výuce. Memo ISSN 1804-753X Roč. 4, č. 1 (2014), s. 39-103. 2014.
-
Doporučená:
Přibáň, Jiří. Obrazy české postmoderny. 2011. ISBN 978-80-7437-041-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat na základní úrovni historické umělecké směry a styly; |
popsat základní metody dějin umění; |
pojmenovat a popsat základní disciplíny výtvarného umění; |
popsat historické souvislosti vývoje výtvarného umění až do pol. 20. století. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat odbornou terminologii při rozboru uměleckého díla. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
porozumět typologii a periodizaci vývoje výtvarného umění od 60. let po současnost; |
vyjmenovat nejdůležitější představitele výtvarného umění od 60. let po současnost; |
charakterizovat tvorbu hlavních představitelů světového poválečného umění; |
popsat vývoj českého poválečného umění; |
popsat vývoj uměleckého projevu v závislosti na historickém kontextu; |
popsat aktuální tendence v současném světovém i českém umění; |
charakterizovat základní informační platformy současného umění - galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecký projev na základě formální analýzy; |
využívat informace získané prostřednictvím hlavních platforem současného českého umění -galerie, muzea, odborný tisk a instituce. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|