|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Keramika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 10
|
12 / 12
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 15
|
0 / 4
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVK/SKE
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace všech úkolů, na úrovni kladené na studenta výtvarného oboru (především osobitě, ale i technicky, esteticky popř. funkčně jasné řešení). Odevzdání fotodokumentace všech semestrálních prací na CD a zaslání portfolia na www.artfolio.kvk.zcu.cz.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění.
Těžiště předmětu leží v nápaditosti a nalézání provizorních řešení, výuka je především směřována k experimentům s tradičními i zcela novými materiály. Posluchači zdokonalují svou manuální zručnost, učí se citu pro materiál a jeho výraz. Na počátku hledání řešení zadaných úkolů je diskuse s vyučujícím, které však předchází vždy rešerše reflektující aktuální řešení úkolu nebo případně i určité historické inspirace.
Během semestru student řeší úkoly tohoto typu:
1. Golem - lampa nebo aroma lampička (pálená hlína).
2. Urna - tři návrhy dvoubarevné funerální keramiky (9 kreseb formátu A3).
3. Kinetický objekt (vizualizace ve 3D programu).
4. Souprava Flirt = dva šálky + podnos nebo cukřenka (technický výkres, sádrový model 1:1)
5. Polní lahev nebo netradiční lázeňský pohárek + spojení s jiným materiálem (prezentace, plakát 2x A3).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky.
-
Základní:
Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Vyd. 1. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-47-6.
-
Základní:
PRICE, M. The Anomie Review of Contemporary British Painting. Anomie, 2021. ISBN 978-1-910221-27-3.
-
Základní:
TAYLOR, L. The Ceramics Bible Revised Edition. Chronicle Books, 2022. ISBN 1797215140.
-
Základní:
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických.
-
Rozšiřující:
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Rozšiřující:
Forrest, Miranda. Natural Glazes. 2012.
-
Rozšiřující:
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Rozšiřující:
Ming, Bai. World - Famous Keramik Artist's Studio's.
-
Doporučená:
PETROVÁ, S. České sklo. Praha: UMPRUM, 2018. ISBN 978-80-87989-50-0.
-
Doporučená:
Taylor, Louisa. Současná tvář keramiky. Praha, 2013.
-
Doporučená:
Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
-
Doporučená:
Smrček, Antonín a kol. Tavení skla. Jablonec nad Nisou, 2008.
-
Doporučená:
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky.
-
Doporučená:
Peterson, S. The Craft and Art of Clay.
-
Doporučená:
Bartuška, Miloslav. Vady skla. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Wudy, Jana. Vinuté perle. 2017. ISBN 978-80-247-4381-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
popsat a objasnit způsoby dekorování keramiky; |
charakterizovat tvorbu některých autorů současné keramické tvorby; |
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat podle technologického postupu; |
navrhnout výtvarné řešení zadaného úkolu; schopnost vyjádřit objem; |
osvojit si způsoby vytváření keramiky; |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech; |
charakterizovat dějinné etapy vývoje keramiky od pravěku po současnost; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládnout výstavbu keramického tvaru; |
citlivě zacházet s výrazovými prostředky keramické hlíny; |
interpretovat konkrétní výtvarný záměr; |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|