|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / KPZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
KPZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Konceptualizace prostorové zkušenosti
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
42 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubení znalostí a dovedností v oblasti prostorové tvorby. Kultivace vlastního výtvarného jazyka v oblasti prostorové tvorby, schopnost reflexe vlastního tvůrčího procesu.
Na základě poznatků dosažených v předchozím kurzu modelování I rozvíjení dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Vytváření určitého podobenství reálného světa na základě uchopování fyzického a haptického prostorového vnímání člověka. Rozvíjení schopnosti nejen celkového pojetí prostorových vztahů, ale i vnímání adekvátního užití konkrétního materiálu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím. Vypracovat semestrální úkol na základě zadaného tématu, dokumentace výtvarné práce v seminářích. Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Na základě poznatků a dovedností dosažených v předchozím předmětu zaměřeném na prostorové utváření rozvíjení dovedností a schopností v oblasti prostorové tvorby. Vytváření určitého podobenství reálného světa na základě uchopování fyzického a haptického prostorového vnímání člověka. Rozvíjení schopnosti nejen celkového pojetí prostorových vztahů, ale i vnímání adekvátního užití konkrétního materiálu. Výuka je koncipovaná jako pravidelná s postupně navazujícími úkoly.
Modelování jako prostor pro pozorování reálného světa a pro imaginaci. Studijní modelování prostřednictvím etud, které slouží pro uchopení hmoty, vystižení siluety a proporcí, vyjádření objemů, směrů ploch a hran objektu.
1. Seznámení s principy a zásadami při klasickém modelování figury, přípravy a etudy k motivaci a odbourání bloků a obav z modelování lidského těla
2. - 6. Modelování figury z hlíny ve zmenšeném měřítku dle živého modelu
7. - 11. Vytvoření samostatného objektu s vlastní volbou materiálů na základě aktuálně vyhlášeného tématu a pro konkrétní situaci (např. happening)
12. Prezentace projektu
13. Schopnost reflexe vlastního tvůrčího procesu v rámci lekcí a také v rámci řešení práce na základě vyhlášeného, aktuálního semestrálního tématu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (20%),
Mgr. Naděžda Potůčková (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (60%),
-
Vede seminář:
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (20%),
Mgr. Naděžda Potůčková (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (60%),
|
Literatura
|
-
Základní:
SUŠKA, Čestmír; OREL TOMÁŠ, Jakub; KRAMEROVÁ, Daniela; STAŇKOVÁ, Věra a ŠMARDA, Michal. Čestmír Suška: sochy pod novoměstskou oblohou: bienále současného umění ve veřejném prostoru I. [Nové Město na Moravě]: Horácká galerie v Novém Městě na Moravě, 2023. ISBN 978-80-87718-14-8.
-
Základní:
Sochy v ulicích = Sculptures in the streets: Brno Art Open ... Brno: Dům umění města Brna, 2008. ISBN 978-80-7414-652-7.
-
Rozšiřující:
Roeselová, Věra. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2004. ISBN 80-902267-5-2.
-
Rozšiřující:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Rozšiřující:
GEORGE, Herbert. The elements of sculpture: a viewer's guide. London: Phaidon Press, 2014. ISBN 978-07-1486-741-0.
-
Doporučená:
Marzona, Daniel; Grosenick, Uta. Conceptual art. Köln : Taschen, 2005. ISBN 3-8228-2962-5.
-
Doporučená:
Pijoan, J. Dějiny umění 10, 12 (1991 - 2004). Knižní klub - Balios, Praha, 1991.
-
Doporučená:
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
Doporučená:
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
71
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat technické zákonitosti budování tvaru; |
objasnit formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
vyjmenovat některé autory prostorové tvorby historie i současnosti; |
popsat možnosti transformace prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování; |
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby; |
konceptualizovat vlastní přístup a uchopit výtvarným jazykem v rámci specifického tématu; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat přístupy v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti; |
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
propojit adekvátně formu a výraz v uměleckém záměru, nahlížet na konceptuální složku a realizaci vlastního díla celistvě. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|