|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MPMZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MPMZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Mediální pedagogika a multimédia pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenta do problematiky mediální pedagogiky ve spojení s vizuální gramotností, vizuální rétoriky a multimédií u nás i v zahraničí. Cílem předmětu je vybavit studenta v kontextu základní školy metodickými znalostmi a dovednostmi výuky pro hodnocení a tvorbu mediálních komunikátů ve vztahu k výtvarné, umělecké a mediální výchově. Rozvinout schopnost kriticko-analytické a umělecko-tvůrčí reflexe multimediálních obsahů a textů, především z hlediska recepce a tvorby fotografií, hybridních a žánrových filmů, hudebních videoklipů a ostatních audiovizuálních děl, počítačových her a webových hypermediálních struktur, včetně významu vizuálních efektů a 2D/3D modelování a animace.
|
Požadavky na studenta
|
Didaktický test, zpracování seminární práce analytického charakteru a přednesení 2 referátů.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky mediální pedagogiky ve škole se zaměřením na kriticko-receptivní a umělecko-tvůrčí činnosti ve školní edukaci
2. Český systém mediální pedagogiky a výchovy, vývoj a současnost
3. Účinky masových médií, publikum a kontrola mediálních institucí
4. Mediální obsahy, formy a žánry v médiích
5. Význam sémiotické analýzy mediálních komunikátů pro vzdělávací praxi
6. Vizuální gramotnost a multimédia
7. Multimodální koncept analýzy multimediálních komunikátů v mediální pedagogice
8. Audiovizuální rétorika televizního zpravodajství a reklamy
9. Fotografie, fotomontáž a fotožurnalistika
10. Film, animace, hudební video a audiovizuální výchova
11. Vizuální rétorika a manipulace tištěných médií
12. Vizualita a rizika počítačových her
13. Role internetu, rizika sociálních sítí a mediované komunikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
VORÁČ, D., KOPECKÝ, K. Nová média ve výuce mediální výchovy.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023. ISBN 978-80-244-6299-8.
-
Základní:
STANKOVÁ, M. Semiotika médií. Učebné texty. Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, Katedra žurnalistiky, 2020. ISBN 978-80-8127-286-8.
-
Základní:
FILIPOVÁ, P. Výtvarná výchova a digitální svět. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2021. ISBN 978-80-908056-1-3.
-
Rozšiřující:
Mašek, J. Mediální didaktika: významná subdisciplína české mediální pedagogiky? In MAŠEK, J.; SLOBODA, Z.; ZIKMUNDOVÁ, V. (Eds.) Mediální pedagogika v teorii a praxi.. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 2010.
-
Rozšiřující:
Mašek, J. The impact The Impact of Mediated Communication on Adolescent?s Identity and Citizenship.. London, 2005. ISBN 1-85856-333-X.
-
Doporučená:
AMBROŽOVÁ, P; JUNOVÁ, I. A STAŠOVÁ, L. Nové výzvy rodičovství - mediální výchova v digitální době. Brno: Paido. 2021.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, P. Useful symbiosis: science, technology, art & art education. Monographs. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2016. ISBN 978-80-244-4853-4.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Doporučená:
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit význam a možnosti mediální výchovy a pedagogiky; |
objasnit vybrané metody mediální analýzy a jejich užití ve škole; |
popsat provázanost mediální pedagogiky a multimediální tvorby. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat základní principy sémiotické a multimodální analýzy; |
objasnit koncepty a interpretovat vizuální a audiovizuální mediální komunikáty; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní a produktivní činnosti na základě didaktických kategorií. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|