|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MSZUS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MSZUS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodický seminář pro výtv. vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Metodický seminář pro výtvarné vzdělávání
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 1
|
0 / 3
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Metodický seminář navazuje na obsahové zaměření předmětů Metodika výuky pro všeobecné a nadstandardní výtvarné vzdělávání (KVK/MVNV) a Projektování a řízení výuky (KVK/PŘV). Cílem předmětu je prohloubit aplikační dovednosti studenta zejména v oblasti plánování časově náročných úkolů a výtvarných projektů. V semináři bude student navrhovat tyto výukové prostředky, částečně je realizovat a jejich realizaci reflektovat. Předmět je v souladu s Schönovou koncepcí reflektivního praktika. Seminář je zvlášť orientován na zvládání kvalit výtvarné formy žákovského projevu ve vztahu mezi důrazem na proces a požadavky na produkt. Zaměřuje se na problémy dosahování vysoké úrovně technických znalostí ve vztahu k zachování vysoké úrovně tvořivosti a spontaneity žáka.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, dokumentované krátkými reflexivními texty tvořícími portfolio studenta odevzdávané průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio a podmiňující udělení zápočtu. Mezní datum odevzdání portfolia se řídí harmonogramem fakulty.
|
Obsah
|
Témata výuky: 1. Zprostředkující a vstřícné pojetí výuky (stručný nástin historie a obou východisek, strukturace metodických postupů tvorby učebních úloh) 2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity) 3. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově ) 4. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv ve vazbě na Rámcový vzdělávací program pro ZUV (oblast Výtvarná tvorba, oblast Recepce a reflexe výtvarného umění, konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv) 5. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt na ZUŠ)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999, ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Praha, Sarah, 1999.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1994.
-
Doporučená:
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Doporučená:
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
-
Doporučená:
MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní pojmy z oblasti umění a vizuální kultury. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit analytický přístup k četbě textu; |
diskutovat o edukačním potenciálu výtvarných úloh. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit terminologii kurikulárních dokumentů (RVP); |
objasnit vzdělávací přínos předmětu výtvarná výchova ve všeobecném vzdělávání; |
vysvětlit rozdíly mezi různými pojetími výtvarné výchovy u nás i v zahraničí; |
posoudit přínos uplatňování metod projektového vyučování ve výtvarné výchově. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout didakticky promyšlenou výtvarnou úlohu; |
konkretizovat očekávané výstupy rámcových vzdělávacích plánů; |
didakticky transformovat obsah umění a vizuální kultury do konkrétních výtvarných úloh i výtvarných řad a projektů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová konzultace, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová konzultace, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|