|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVNV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVNV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodika výuky pro výtvarné vzdělání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta znalostmi základních kategorií oboru (pojetí výuky, cíl, obsah, úkol, prostředek, metoda, technika) a rozvinout dovednosti sloužící k podpoře zejména projektové složky kompetence budoucích pedagogů s ohledem jak na všeobecně vzdělávací rozměr, tak na nadstandardní výtvarné vzdělávání. Porozumění pojmům, schopnost jejich interpretace a způsobilost k jejich praktické aplikaci zvýší připravenost absolventů při plánování a tvorbě vlastního didaktického projektu a reflexi tohoto procesu. Součástí přípravy je mikroteaching, analýza videozáznamů výuky, případně rozbor reflektivních bilancí učitelů (anebo vlastních reflektivních bilancí).
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu interaktivně pojatých seminářů jsou zakládány, rozšiřovány a ověřovány znalosti, dovednosti a kompetence studentů, dokumentované krátkými reflexivními texty tvořícími portfolio studenta odevzdávané průběžně nebo na konci semestru do výukové databáze Artfolio a podmiňující udělení zápočtu. Předmět je zakončen ústní kolokviální zkouškou ověřující znalosti absolventů z okruhů přednášek a procvičovaných v praktických cvičeních na seminářích.
|
Obsah
|
Témata výuky: 1. Didaktika VV (vztah obecné a oborové didaktiky, struktura oborově didaktických faktů a jejich oborově didaktické zkoumání v praxi) 2. Učitel ve VV (typy učitelovy autority, tři dimenze učitelova profesního výkonu: učitelovo pojetí výuky, edukační program, teoretická dimenze - společenství myslí) 3. Žák ve VV (ontogeneze výtvarného projevu dle Piageta, charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, typologie výtvarného vyjadřování) 4. Interakce ve výuce (výrazová hra - vymezení a struktura, výukové interakční žánry ve výtvarné výchově) 5. Učební situace (učební úloha - vymezení a struktura, náměty, techniky, způsoby aktivizace obsahu a reflektivní dialog ve výtvarné výchově) 6. Učivo ve VV (typy obsahových transformací, obsahy a cíle RVP pro gymnázia, pro vybrané střední školy a pro základní umělecké školy)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Doporučená:
Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění a výtvarné kultury.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reflektovat edukační potenciál výtvarných úloh ve skupině. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace; |
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh; |
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji; |
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy; |
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
reflektovat výuku výtvarné výchovy ve vztahu k soudobým oborovým parametrům. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Diskuse, |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|