|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVSŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Metodika výuky VV pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Metodika výuky a realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy pro SŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Nabýt, rozvíjet a prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro přípravu, realizaci a hodnotící reflexi výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově se zaměřením na problematiku SŠ. Porozumět obecně didaktickým a oborově specifickým aspektům metodiky výuky a realizace kurikula ve výtvarné a audiovizuální výchově. Získat znalosti a základní dovednosti pro kurikulární výzkum a jeho využití pro zvyšování kvality výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově. Seznámit se s problematikou vizuální gramotnosti v mezinárodním kontextu. Prohloubit kompetence k didaktické transformaci obsahů vizuální kultury (výtvarné umění, audiovize). Prokázat kompetence v oblasti přípravy kreativních výtvarných a audiovizuálních učebních úloh pro žáky SŠ. Rozvíjet schopnost plánovat výuku se zaměřením na získávání digitálních kompetencí.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška
Porozumět charakteru a funkcím kurikula v přípravě, realizaci a hodnocení, zlepšování výuky ve vztahu mezi teorií a praxí vzdělávání ve výtvarné výchově. Znát odbornou terminologii v požadovaném rozsahu a porozumět jí v návaznosti na aplikace ve výuce. Ilustrovat teoretické znalosti na příkladech z praxe. Ústní kolokviální zkouška, prezentace připraveného projektu, autoevaluace a návrhy možných zlepšujících alternativ výtvarného zadání úlohy.
Zápočet
Vypracovat seminární práci, portfolio - návrh konkrétní přípravy na výukovou jednotku výtvarné výchovy a mimoškolních činností, jejich reflexe, evaluace a možné zlepšení.
|
Obsah
|
1. Výtvarné umění, umělecké dílo a možnosti jeho zprostředkování. Vizuální kultura a audiovize ve výchově. Obsah vyučování výtvarné a audiovizuální výchovy a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky. Kurikulární doku-menty a jejich vztah k realizaci kurikula ve SŠ.
2. Situace výuky a zkušenost, transformace uměleckého obsahu a obsahů vizuální kultury. Realizace kurikula výtvarné a audiovizuální výchovy ve výuce v SŠ. Umění a vizuální kultura jako inspirační východisko a vyučovací obsah.
3. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné a audiovizuální výcho-vě. Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách ve SŠ. Rozvoj krea-tivity a vizuální gramotnosti skrze aktivní práci s digitálním obsahem.
4. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné a audiovizuální výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné a audiovizuální výchově na SŠ. Metodika výtvarných a audiovizuálních činnos-tí a didaktická struktura přípravy na výuku.
5. Soudobé umění v soudobé škole. Interdisciplinární přístupy v umění nových médií jako inspirační východisko pro výuku na SŠ. Aktuální možnosti průniku pedagogických a uměleckých performativních aktivit ve škole.
6. Kurikulum ve výtvarné a audiovizuální výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula se zaměřením na SŠ. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané výstupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům.
7. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání. Skryté kurikulum ve výtvarné a audi-ovizuální výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Vzdělávací obsah, cíl, učivo a očekávané vý-stupy rámcových vzdělávacích programů v ČR. Problematika tvorby jako způsobu realizace kurikula.
8. Didaktické kategorie přípravy jednotky výtvarné a audiovizuální výchovy. Myšlenkové mapy a konceptualizace ob-sahu (např. metodikou 3A).
9. Výtvarná a audiovizuální výchova školní a mimoškolní. Specifika galerijních a muzejních edukací. Příprava edu-kačního programu. Zprostředkování umění nových médií.
10. Potenciál soudobé výtvarné a audiovizuální výchovy v oblasti školní, mimoškolní praxe i sociální práce či veřejném prostoru. Směřování výuky k rozvoji digitálních kompetencí.
11. Umělecká edukace a interkulturní vzdělávání, mezigenerační porozumění, edukace seniorů.
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula v SŠ. Konceptová analýza edukačního programu.
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné a audiovizuální výchově. Akční výzkum výuky, autoevaluace, komparativní vý-zkum kurikula se zaměřením na SŠ. Realizace, ověření, reflexe a zlepšující alterace edukačního programu. Zvyšová-ní kvality vzdělávání.
14. Základní pojmy z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Uhl Skřivanová, Věra. KVK/MVSŠ Metodika výuky a realizace kurikula výtvarné výchovy pro SŠ
https://phix.zcu.cz/moodle/enrol/index.php?id=4574
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, V., Plíhalová M. Pozice české výtvarné výchovy v mezinárodním kontextu. Západočeská univerzita v Plzni, 2022. ISBN 978-80-261-1099-6.
-
Rozšiřující:
DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
-
Rozšiřující:
Kirchner, C.; Kirschenmann, J. Kunst unterrichten: Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Kallmeyer, 2015. ISBN 978-37-800-4828-8.
-
Doporučená:
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H., DRURY et al. Participace v umění a ve výchově. Praha: Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán. 2021.
-
Doporučená:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění ? umění pedagogiky, aneb Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
101
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky; |
vysvětlit základní pojmy pro analýzu výuky;
|
popsat základní postupy pro interpretování a kritickou analýzu kurikulárních dokumentů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat; |
tvořit základní body přípravy na výuku; |
uplatňovat základní dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit vyžadovaná pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky a vysvětlit jejich smysl pro výuku; |
vysvětlit vyžadované pojmy pro analýzu výuky a porozumět jejich smyslu pro vzdělávací praxi; |
s porozuměním interpretovat a kriticky analyzovat kurikulární dokumenty; |
vysvětlit obsah základních didaktických kategorií. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat s uplatněním vyžadovaných pojmů; |
tvořit přípravu na výuku a kriticky ji korigovat při odborné argumentaci nebo podle zkušeností z praxe; |
s porozuměním uplatňovat dovednosti realizace kurikula; |
efektivně využívat teorii k reflexi, evaluaci a zlepšování vlastní praxe; |
tvořivým způsobem transformovat vzdělávací obsah z vizuální a audiovizuální kultury; |
plánovat výuku se zaměřením na digitální kompetence. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
E-learning, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obsahová analýza kurikula.
Rozbor dle metodiky 3A.
|
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|