|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / MVZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
MVZŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodika výuky a realizace kurikula VV
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Metodika výuky a realizace kurikula výtvarné výchovy pro ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Nabýt, rozvíjet a prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro přípravu, realizaci a hodnotící reflexi výuky ve výtvarné výchově se zaměřením na ZŠ. Porozumět obecně didaktickým a oborově specifickým aspektům metodiky výuky a realizace kurikula ve výtvarné výchově se zaměřením na ZŠ. Získat znalosti a základní dovednosti pro kurikulární výzkum a jeho využití pro zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově se zaměřením na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška:
Porozumět charakteru a funkcím kurikula v přípravě, realizaci a hodnocení výuky ve vztahu mezi teorií a praxí vzdělávání ve výtvarné výchově. Znát odbornou terminologii v požadovaném rozsahu a porozumět jí v návaznosti na aplikace ve výuce. Ilustrovat teoretické znalosti na příkladech z praxe.
Zápočet:
Vypracovat seminární práci - návrh výzkumného projektu.
|
Obsah
|
1. Výuka a učební prostředí ve výtvarné výchově. Obsah vyučování a učení, kurikulum a jeho vztah k metodám výuky. Kurikulární dokumenty a jejich vztah k realizaci kurikula na ZŠ
2. Situace výuky a zkušenost, resp. zážitek výuky: objektivní a subjektivní stránka transformace obsahu a realizace kurikula ve výuce na ZŠ
3. Základní typy symbolizace a komponenty zážitku (zkušenosti) jako analytické jednotky pro realizaci a pro studium kurikula ve výtvarné výchově na ZŠ
4. Učební úloha jako základ sémantizace a konceptualizace vzdělávacího obsahu ve výtvarné výchově na ZŠ. Intersubjektivní, subjektivní a objektivní stránka obsahové transformace v učebních úlohách
5. Konceptová analýza tvořivých úloh a její vztah ke kurikulárním dokumentům na ZŠ
6. Metodologie, metodika a metoda ve výtvarné výchově. Interakce mezi učitelem, žáky a obsahem na podkladě učebních úloh ve výtvarné výchově na ZŠ
7. Kurikulum ve výtvarné výchově; dynamická a statická stránka existence kurikula v ZŠ
8. Fáze a způsoby uplatňování kurikula jako formy existence obsahu vzdělávání (koncepční, projektová, realizační, rezultátové, efektová forma) na ZŠ
9. Skryté kurikulum ve výtvarné výchově a jeho vztahy k formálnímu (explicitnímu) kurikulu. Problematika expresivní tvorby jako způsobu realizace kurikula ve výtvarné výchově se zaměřením na ZŠ
10. Kurikulum výtvarné výchovy ve vzdělávacích programech. Kurikulární dokumenty na ZŠ
11. Standardy vzdělávání a jejich zvláštnosti ve výtvarné výchově. Hodnocení žáků ve výtvarné výchově; autonomní a formativní pojetí hodnocení se zaměřením na specifickou problematiku ZŠ
12. Reflexe výuky jako nástroj pro analýzu, hodnocení a zvyšování kvality výuky ve výtvarné výchově. Souvislosti mezi reflexí výuky, akčním výzkumem a výzkumem kurikula se zaměřením na ZŠ
13. Kurikulární výzkum ve výtvarné výchově. Akční výzkum, výzkum s oporou ve videozáznamu výuky, komparativní výzkum kurikula se zaměřením na problematiku ZŠ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Základní:
PÍŠOVÁ, Michaela et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula: [výzkumná zpráva].. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2011. ISBN 978-80-87000-78-6.
-
Základní:
Lasotová, D. et Bejlovec, R. Metodika výuky výtvarné výchovy na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe. Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. ISBN 978-80-7368-892-9.
-
Základní:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Základní:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra (ed.). Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy: Reflexe kurikulárních dokumentů pro všeobecné vzdělávání.. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2016. ISBN 978-80-904268-1-8.
-
Doporučená:
DYTRTOVÁ, Kateřina, RAUDENSKÝ, Martin. Ko-text: tvar, zvuk a gesto, tvůrce, učitel a žák.. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně,, 2015. ISBN 978-80-7414-9.
-
Doporučená:
TOMEŠKOVÁ, Kateřina. Otevřená klenotnice poznávání: didaktické analýzy edukačních programů Muzea Komenského v Přerově.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4622-6.
-
Doporučená:
UHL SKŘIVANOVÁ, Věra, ed. Pedagogika umění ? umění pedagogiky, aneb Inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci.. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013. ISBN 978-80-7414-582-7.
-
Doporučená:
ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4626-4.
-
Doporučená:
SLAVÍK, Jan, WAWROSZ, Petr. Umění zážitku zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. 2. díl.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta., 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Gunter, O. Was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). Kopaed, 2017. ISBN 978-38-673-6148-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky; |
vysvětlit základní pojmy pro analýzu výuky;
|
popsat základní postupy pro interpretování a kritickou analýzu kurikulárních dokumentů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat; |
tvořit základní body přípravy na výuku; |
uplatňovat základní dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit vyžadovaná pravidla pro přípravu výuky, realizaci kurikula a reflexi výuky a vysvětlit jejich smysl pro výuku; |
objasnit vyžadované pojmy pro analýzu výuky a vysvětlit jejich smysl pro vzdělávací praxi; |
s porozuměním interpretovat a kriticky analyzovat kurikulární dokumenty. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pozorovat výuku, utvářet její myšlenkový obraz a analyticky jej reflektovat s uplatněním vyžadovaných pojmů; |
tvořit přípravu na výuku a kriticky ji korigovat při odborné argumentaci nebo podle zkušeností z praxe; |
s porozuměním uplatňovat dovednosti realizace kurikula. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|