|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / NEOZS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
NEOZS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Nová média ve Vv pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVK/HEVP a KVK/HVP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je srovnání a zhodnocení specifik nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik a nalezení možností uplatnění elektronických médií v procesu výuky výtvarné výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování semestrálního úkolu. Součástí hodnocení práce studenta je také aktivní práce v seminářích. Odevzdání kompletní, podle požadavků viz výše zpracované seminární práce v tištěné a elektronické podobě nejpozději v den zkoušky. Ústní pohovor nad vypracovanými semestrálními úkoly, který proběhne formou kolokvia v termínech zkoušky.
Zadání semestrálního úkolu: Zpracování kompletní didaktické analýzy 3 vyučovacích jednotek pro vybrané věkové kategorie podle zadané struktury (bližší informace budou dostupné na courseware). Student odevzdá kompletní didaktickou analýzu jednotek adekvátně adjustovanou doplněnou přílohami (skici, obrazový výstup realizovaný autorem jednotek "na zkoušku" v tištěné nebo elektronické podobě podle charakteru jednotky, obrazové přílohy týkající se východisek, případné doplňující texty, sbírka vstupních obrazových podkladů v elektronické podobě apod.).
Odevzdání kompletní, podle požadavků viz výše zpracované seminární práce v tištěné a elektronické podobě nejpozději v den termínu zápočtu.
|
Obsah
|
Rámcové okruhy seminářů:
- Pojem "nový" z hlediska nových médií. Terminologie vztahující se k počítačové kultuře. Polemiky nad zaváděním digitálních technologií do Vv RVP specificky s ohledem na problematiku základního vzdělávání.
- Koncepce vizuální gramotnosti a multiliteracy ve vztahu k RVP pro základní vzdělávání.
- Specifika grafických editorů v kontextu Vv a RVP - úvod. Technologie a výtvarná výchova.
- Specifika jednotlivých typů grafických editorů v kontextu Vv a RVP (vektory, bitmapy, dynamické programy).
- Analýza výukových námětů pro práci s PC v hodinách Vv na ZŠ.
- Digitální umělecké projekty a jejich kontext ve výtvarné výchově.
- Interaktivní edukativní aplikace dosažitelné na webu (při domácích a světových galeriích apod.).
- Filozofické kontexty nových médií (Flusser, Deleuze apod.).
Předmět Nová média ve Vv navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Obecná didaktika pro střední školy: Předmět souběžně s předmětem Obecná didaktika poskytuje studentovi prostor pro aplikaci obecně didaktických poznatků na oborově didaktické souvislosti v kontextu zapojování multimédií jako jednoho z tvůrčích nástrojů v odlišení od nástrojů tradičních. Významný podíl v obsahu předmětu zaujímá tvorba a analýza učebních úloh, jejich evaluace s ohledem na příslušné kurikulum (RVP ZV a RVP GV) a potřeby a dispozice žáků.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Příručky k počítačovým programům Macromedia Flash, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator atd.
-
Doporučená:
časopisy: Atelier, Živel, Umělec, Divus, katalogy výstav apod..
-
Doporučená:
ROESELOVÁ, V. Didaktika výtvarné výchovy 5, nejen pro ZUŠ. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003.
-
Doporučená:
Deleuze, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Praha : Národní filmový archiv, 2000. ISBN 80-7004-098-X.
-
Doporučená:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Doporučená:
Stibor, Miloslav. Fotografie pro lidové školy umění. 3., upravené vyd. Praha : SPN, 1989.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Novák, Jaroslav. Informace, databáze a výtvarná výchova : Skripta pro posl. pedag. fakulty Univ. Karlovy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-502-5.
-
Doporučená:
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
-
Doporučená:
Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
-
Doporučená:
Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
-
Doporučená:
Kesner L., ml. Muzeum v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. Pohyb ve výchově, umění a sportu Praha : Univerzit. 2005.
-
Doporučená:
Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
-
Doporučená:
Kol. autorů. Pilotní verze Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. online, 2005.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Doporučená:
Manovich, L. Principy nových médií In Teorie vědy/Theory of Science. 2002.
-
Doporučená:
Hazuková, H. Příprava učitele na rozhodování ve Vv I., II. PF UK Praha, 1994.
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Reflexe výrazových prostředků reklamy v dětské multimediální tvorbě. Metody a prostředky přesvědčování v masových médií. 2005.
-
Doporučená:
Sborníky sympozií ČS INSEA 1995, 2000, 2004.
-
Doporučená:
Manovich L. The Language of New Media. The MIT Press, 1st ed. London, England; Cambridge, Massachusetts, 2002. ISBN 026212226X.
-
Doporučená:
Cikánová, Karla. Tužkou, štětcem nebo myší. 1. vyd. Praha : Aventinum, 1998. ISBN 80-7151-031-9.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Černochová, Miroslava; Komrska, Tomáš; Novák, Jaroslav. Využití počítače při vyučování : náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6.
-
Doporučená:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
84
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat;
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat a hodnotit specifika nových médií v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik na základní škole; |
objasnit možnosti elektronických médií v procesu výuky výtvarné výchovy; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládat tvorbu a souvislosti fotografie, fotokoláže, plakátu, animace, videa v kontextu dosavadních výtvarně vyjadřovacích technik; |
experimentovat s výrazovými možnostmi elektronických médií; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|