|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PLTSŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PLTSŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Plošná tvorba pro vzdělávání na SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je rozvoj osobnosti studenta a mezioborová integrace prostřednictvím autentické tvorby. Schopnost orientace v současném umění. Užití a rozvíjení strukturálních prvků výstavby uměleckého díla jako obrazové plochy. Schopnost didaktické reflexe. Interpretace prožitých emocí do uměleckého tvaru. Pracovat s kvalitou estetických principů i experimentálních výrazových poloh.
|
Požadavky na studenta
|
Student vytvoří cyklus kreseb, nebo grafických listů nebo maleb na zadané, nebo volné téma
Vnímá a pracuje s obsahově uzavřeným celkem při realizaci své práce.
Kontrola práce a výkonu je opakovaná v každé lekci.
Reflexivní konstrukce výtvarného procesu s didaktickým přesahem.
|
Obsah
|
Pracuje se od studie, etudy až ke kontinuálnímu cyklu.
V průběhu semestru se hledají horizonty mezi představou a ideálem a výpovědním limitem.
Hledají se nové formy zobrazení a interpretace skutečnosti.
Hledají se nová formální východiska a osobní výtvarný jazyk.
Konstitují se zažité zkušenosti.
1. Kresba dle reálného předmětu a figurace předmětů
2. Kresba dle figurace předmětů
3. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro plošné výtvarné vyjádření
4. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro kresbu a malbu
5. Kompoziční a výrazové principy s užitím pro malbu
6. Realizace tvůrčího záměru
7. Realizace tvůrčího záměru
8. Tvůrčí gesto a přesah v plošných výtvarných technikách
9. Realizace tvůrčího záměru
10. Realizace tvůrčího záměru a varianty
11. Práce v cyklech
12. Práce v cyklech a technologické experimenty
13. Ateliérové hodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
RYDVALOVÁ, V. Grafické techniky v 21. století. Praha, 2021. ISBN 978-80-7568-409-7.
-
Základní:
NOGA, P. Odraz - text - obraz - Pavel Noga. Český Těšín: Městská knihovna.
-
Rozšiřující:
KLOUZA, R. Pohled do obrazu : technologická kopie obrazu jako tvůrčí studijní proces. Boskovice : Albert, 2014. ISBN 978-80-7326-245-7.
-
Rozšiřující:
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha, 1997.
-
Doporučená:
LEISSMANN, K. P. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Doporučená:
MICHÁLEK, O. Magie otisku: grafické techniky a technologie tisku. Brno : Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-098-1.
-
Doporučená:
CHVATÍK, K. Strukturální estetika. Brno : Host, 2001. ISBN 80-7294-027-9.
-
Doporučená:
VAŇKOVÁ, P. Umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
-
Doporučená:
PRAHL, R. Umění předlouhého století a paměť lidské chůze. Plzeň: Západočeská galerie v Plzni, 2023. ISBN 978-80-88027-51-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat a objasnit výrazové možnosti plošných výtvarných technik; |
vysvětlit technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vytvořit skicu a projekt vlastního úkolu; |
navrhnout a rozvinout výtvarné postupy v souladu se zadaným úkolem; |
využít výrazové možnosti grafických technik; |
vhodně užít technologické aspekty k danému úkolu; |
ověřovat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky grafiky volit vhodné alternace. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a objasnit výrazové možnosti grafických technik; |
vysvětlit technologické postupy jednotlivých technik a jejich alternativ; |
popsat kritéria pro hodnocení kvality výrazového projevu v obecné rovině i ve vlastním uměleckém projevu; |
popsat vlastnosti materiálu, výtvarné postupy a nástroje; |
reflektovat výsledky vlastní tvorby ve vztahu k jejich využitelnosti v pedagogické praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat a rozvíjet, malířský, kresebný nebo grafický projekt dle navrženého konceptu; |
vhodně volit výrazové prostředky ve vztahu k záměru; |
pracovat v cyklech se schopností alternativy včetně změny formy; |
vhodně analogicky nebo popisně interpretovat námět; |
uplatnit zákonitosti výtvarného projevu v technologickém i výrazovém pojetí; |
experimentovat s vyjadřovacími prostředky jednotlivých technik; |
hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
pracovat i v nadsázce a experimentu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kvalifikační práce, |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|