|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PPZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PPZŠ
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogická praxe ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
9 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je, aby studující získané poznatky o projektování a realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy uplatnili v praxi, a aby se naučili reflektovat nabyté zkušenosti.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné vypracování příprav na řízení plánovaných vyučovacích jednotek výtvarné výchovy. Přípravy budou vypracovány podle doporučené struktury včetně podrobných didaktických analýz.
Realizace výstupů.
Písemné vypracování didaktických analýz a reflektivních bilancí realizovaných výstupů.
Aktivní účast na seminářích zaměřených na reflexi realizované výuky.
|
Obsah
|
1. Didaktická struktura přípravy na výuku výtvarné výchovy.
2. Rámcový vzdělávací program RVP ZV a RVP G a konkretizace jeho očekávaných výstupů pro obor výtvarná výchova.
3. Druhy činností, organizační formy a metody ve výtvarné výchově.
4. Didaktická transformace obsahu a realizace kurikula - reflexe vazeb mezi cíli, kurikulem a vzdělávacím obsahem v oblasti umění a kultury.
5. Pojmově obrazové mapy jako nástroj pro vizualizaci struktury vyučovací jednotky Vv (při konceptové analýze, s oporou v metodice 3A).
6. Parametry současné výtvarné výchovy a kritéria kvalitní výtvarné úlohy, současné umění jako inspirační východisko pro plánování výtvarných úloh pro žáky.
7. Komunikace ve výtvarné výchově - funkce reflektivního dialogu a formativního hodnocení
8. Předem či následně strukturované záznamy z pozorování výuky (pozorovací archy, reflektivní bilance) - možnosti uplatnění některých metod pedagogického výzkumu pro porozumění jevům ve výuce a jejímu zlepšování.
9. Didaktická analýza realizované vyučovací jednotky.
10. Prezentace výstupů z praxí a skupinová reflexe výukových situací z realizované výuky.
11. Reflexe interakcí mezi učitelem a žákem v rámci realizované výuky.
12. Otázky hodnocení žákovských výtvarných prací.
13. Zhodnocení edukačního potenciálu realizovaných výtvarných úloh a možnosti dalšího zlepšování výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
E-learning - Moodle. Plíhalová, Monika. Pedagogická praxe na ZŠ.
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=8822
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu, aneb, Umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-228-4.
-
Rozšiřující:
BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak zkoumat výtvarnou výchovu. In Škola doktorských studií Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně. Katedra výtvarné kultury, Pedagogická fakulta, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018.
-
Rozšiřující:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Rozšiřující:
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Rozšiřující:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Rozšiřující:
Šobáňová, P. a kol. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
-
Doporučená:
Rada didaktiků FPE. Pedagogická praxe: metodické pokyny. Plzeň: ZČU. 2000.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Fulková, M. & M. Novotná. Výtvarná výchova pro 8. a 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia.. Praha: Fortuna, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat základní didaktické kategorie důležité pro přípravu výukové jednotky výtvarné výchovy s oporou o kompetence nabyté v dosavadním studiu a v souvislosti s požadavky konkrétní školy. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
realizovat výukovou jednotku výtvarné výchovy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
s oporou o materiály RVP ZV určit smysl a cíl výukové jednotky; |
popsat základní strukturu a didaktické kategorie výuky výtvarné výchovy; |
vztáhnout vzdělávací obsah výuky k širšímu umělecko-kulturnímu kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat výukovou jednotku výtvarné výchovy s ohledem na cílovou skupinu žáků; |
reflektovat zkušenosti nabyté při realizaci vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
komunikovat s žáky při výuce výtvarné výchovy; |
připravit a realizovat projekt vyučovací jednotky výtvarné výchovy; |
zhodnotit edukační potenciál navržených výtvarných úloh. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Samostatná práce studentů, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Studijní praxe, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
|
|
|
|