|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PRX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PRX
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Seminář praxe
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět navazuje na systém praxí a v jeho průběhu bude mít student možnost formou skupinových konzultací s tutorem projednávat přípravy na praxi a výstupy z praxe.
|
Požadavky na studenta
|
V průběhu semestru studující vypracuje průběžné reflektivní bilance minimálně z 9 jednotlivých seminářů a na konci semestru závěrečnou seminární práci na určené téma v rozsahu 7 stran.
|
Obsah
|
1. Problematika přípravy na vyučovací jednotku Vv na určitém stupni a typu školy.
2. Projekt výuky v jedné vyučovací jednotce či v souboru několika propojených jednotek.
3. Problematika rozpracování konceptů do realizační podoby.
4. Organizační zajišťování výuky. "Mikrovýstupy" a jejich reflexe.
Předmět Seminář praxe navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Obecná didaktika pro střední školy: v Semináři praxe studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe.
Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci.
Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky.
Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Semináře praxe je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi.
Základy psychopatologie pro učitele: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze základů psychopatologie.
Materiály, které student získává přímo během souvislé praxe, jsou v tomto předmětu reflektovány, seminář je k tomu účelu specielně navržen a již několik let úspěšně realizován.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
BDK Mitteilungen.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Doporučená:
Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
-
Doporučená:
Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
-
Doporučená:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Doporučená:
Kunst+Unterricht.
-
Doporučená:
Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
-
Doporučená:
Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Rada didaktiků. Pedagogická praxe : metodické pokyny.
-
Doporučená:
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
-
Doporučená:
Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit klíčové pojmy a vztahy z oblasti teorie pedagogické a sociální psychologie a obecné a oborové didaktiky; |
popsat a objasnit teorii výtvarného zážitku a jeho reflexi; |
popsat RVP ve vztahu k výtvarné výchově; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhovat, realizovat a reflektovat oborové vyučovací jednotky se sledovaným edukačním cílem; |
vytvořit portfolio záznamů z absolvovaných náslechových a výstupových pedagogických praxí; |
|
Výsledky učení
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit, realizovat a reflektovat pedagogické výstupy ve vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy ve vazbě na konkrétní podmínky praxe (škola, třída, vyučující) z psychodidaktického pohledu; |
navrhovat alternativní řešení programu vyučovacích jednotek výtvarné výchovy pro zefektivnění dosahování edukačního cíle; |
koncipovat programy obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy ve vazbě na RVP; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe z pohledu psychodidaktiky v pedagogické praxi; |
aplikovat teorie z oblasti psychodidaktiky a pedagogické a sociální psychologie významné pro výtvarnou výchovu; |
transformovat představenou teorii do osobní přímé zkušenosti z pedagogické praxe a konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených mikrokazuistikách z pedagogických praxí klíčové momenty z psychodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|