|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PT
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Prostorová tvorba
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty obecnými znalostmi o problematice prostoru v rovině filozofické, biologické, sociální a v rovině výtvarného umění. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: min. pět konzultací výtvarných záměrů před jejich samostatnou realizací, úspěšná realizace a odevzdání fotodokumentace semestrálních prací na CD; zaslání portfolia na www.artfolio.kvk.zcu.cz.
Zkouška: prezentace semestrální práce a její úspěšná obhajoba
|
Obsah
|
Prostorová tvorba vede posluchače k vnímání a vyjádření prostoru např. pomocí světla a stínu, objemů a plastických kontrastů. Zahrnuje modelování, tvarování, konstrukce z různých materiálů a práci s keramikou. Prostorová tvorba je předmět zabývající se vnímáním a zároveň vytvářením prostoru, vzájemnými vztahy, vlastním uspořádáním a organizací. Obsah předmětu tvoří práce s prostorem, a to jak vnitřním, tak vnějším.
Prostorová tvorba je ve studijním oboru Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání koncipována s aplikováním nových paradigmat, odrážejících jak novou, pluralitní situaci ve výtvarném umění (naplňování demokratického konceptu umělecké tvorby s odstraněním bariér uměleckého jazyka odhaleného Marcelem Duchampem a dovršeného technikami akčního umění a audiovizuálními technologiemi), v chápání vychovávaného subjektu (strukturální propojování životních zkušeností na základě historického chápání vzniku smyslových vazeb), i v pojetí společenské situace výchovy (společenská harmonizace a koordinace pluralitní nabídky výchovných možností ve výtvarné výchově).
Tematické okruhy zpracovávané v semestru:
1. Uchop a vyzdvihni kresbu do třetího rozměru (papírový objekt)
2. OO = originální origami (objekt, instalace)
3. Maska, za kterou bych se chtěl(a) skrýt
4. Vyprávějte příběh o svém těle
5. Labyrint (maketa a vizualizace ve zvoleném prostoru)
6. Popři otce, nalezni dědečka (originální technologický postup)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
-
Přednášející:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (100%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (100%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (100%),
Mgr. Naděžda Potůčková (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Francastel, P. Malířství a společnost. Brno : Barrister & Principal, 2003. ISBN 80-86598-49-7.
-
Základní:
VOLAVKOVÁ-SKOŘEPOVÁ, Z. Myšlenky moderních sochařů. Praha : Obelisk, 1971.
-
Základní:
Crhák, František. Prostor a perspektiva. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1975.
-
Základní:
Mikušová, Miluše. Prostorová a užitá tvorba. Výtvarné problémy hmotné kultury. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1190.
-
Základní:
Rusín, Tomáš. Tajný život architektury. Brno : VUTIUM, 2005.
-
Doporučená:
Art & Antiques.
-
Doporučená:
Kooijman, Simon. Art, Art Objects, and Ritual in the Mimika Culture. Leiden : E. J. Brill, 1984.
-
Doporučená:
Beranová, Pavla; Fassati, Tomáš,; Fišer, Marcel,; Gebauer, Kurt,; Junková, Ivana,; Liška, Pavel,; Pachmanová, Martina,; Schmelzová, Radoslava,; Smetana, Jindřich,; Šubrtová, Dagmar,; Václavová, Denisa,; Zavadil, Karel Matouš. Ateliér veškerého sochařství : ateliér Kurta Gebauera na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze = The studio of universal sculpture : the studio of Kurt Gebauer at the Academy of Arts, Architecture & Design, Prague. Vydání první. 2010. ISBN 978-80-86863-30-6.
-
Doporučená:
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Doporučená:
Lévi, Eliphas. Dějiny magie. Praha : Trigon, 2004, c2003.
-
Doporučená:
Kurt Gebauer, Nadia Rovderová. Kurt Gebauer Kurtura. 2019. ISBN 978-80-7437-225-4.
-
Doporučená:
Wolf, Edith. Origami Japonské umění skládání papíru. Berlin : Junge Welt, 1990.
-
Doporučená:
VERVOORDT, Axel. Proportio. 2015. ISBN 978-94-9177-583-3.
-
Doporučená:
Mitisová, Monika. Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 2004.
-
Doporučená:
Mohelník, Ladislav. Prostorová interpretace architektonického a urbanistického díla. Brno : VUTIUM, 2005.
-
Doporučená:
LOOS, Adolf a Bohumil MARKALOUS. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ústroji a jiných praktických věcech.. 2001. ISBN 80-86359-06-9.
-
Doporučená:
Sokolov, Saša. Škola pro hlupáky. Praha - Prostor, 2006.
-
Doporučená:
Umění = Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky.
-
Doporučená:
Periodika. Umění, Art&Antiques, Živel, ?.
-
Doporučená:
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Doporučená:
Živel.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát a orientovat se v historii a současnosti sochařské tvorby; |
rozvíjet znalosti historie a současnosti prostorové tvorby pro potřeby transformace do pedagogické praxe; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět vnímat fyzický prostor; |
hledat a poznávat různé materiálové přístupy; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
proniknout blíže k technickým zákonitostem budování tvaru; |
znát formy prostorového utváření a jejich principy (volná socha, reliéf); |
prohloubit znalosti v oblasti prostorové tvorby historie i současnosti; |
znát možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
seznámit se vyjadřovacími a výrazovými prostředky modelování a tvarování; |
nalézat vlastní, svébytnou formu výtvarného vyjádření v oblasti prostorové tvorby; |
využívat multimateriální případně multimediální přístup v prostorovém utváření; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|