|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / PU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
PU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Pedagogika umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Reflektovat, interpretovat, rozvíjet umělecké obsahy a didakticky je transformovat v prostředí školním i mimoškolním. Na pomezí umění a pedagogiky rozvinout v rámci profesní přípravy kompetence budoucího učitele ve smyslu vědomého zacházení s uměleckými obsahy a jejich reflexí v širších kulturních a společenských souvislostech, v kontextech umění, vizuálních studií i pedagogiky umění.
|
Požadavky na studenta
|
Student sestaví pojmovou obrazovou mapu pojednávané umělecké problematiky, která bude sloužit jako východisko didaktické transformace uměleckých obsahů. Identifikuje hlavní koncepty díla. Navrhne edukační výtvarné činnosti a úkoly pro oblast školního i mimoškolního vzdělávání. Své návrhy možných řešení skicuje, prezentuje a obhájí.
|
Obsah
|
1. Umělecké dílo, jeho obsah a meze interpretace
2. Výtvarné dílo jako znak
3. Diskurz umění a vzdělávání
4. Konceptová analýza díla
5. Pojmové a obrazové mapy uměleckých kontextů jako východisko práce výtvarného pedagoga
6. Umělecká východiska a jejich interpretace v rámci vizuální kultury, umění a vzdělávání
7. Didaktická transformace obsahu - didaktická rekonstrukce obsahu výchozího díla
8. Návrhy didaktické transformace uměleckých obsahů
9. - 13. Prezentace výtvarně-pedagogických návrhů úkolů v oblasti školní i mimoškolní
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fulková, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra a kol. (eds.). Pedagogika umění ? umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
-
Základní:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: MU, 2011.
-
Základní:
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.
-
Rozšiřující:
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Rozšiřující:
Cartwright, L. Sturken, M. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Dytrtová, Kateřina; Fulková, Marie. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Praha, časopis Pedagogika, 60 (3/4), s. 223?241, 2010.
-
Doporučená:
Janík, T., ed., Knecht, P., ed. a Šebestová, S., ed. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník anotací příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: [5.-7. září 2011, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno]. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5553-7.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav. Tvar prostor a čas I/1,2. Praha: Togga, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit hlavní vývojové směry a proudy výtvarného umění 20. a 21. století; |
interpretovat umělecké dílo v kontextu vývoje umění; |
navrhnout edukační aktivitu pro děti, mládež i dospělé. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat umělecké dílo; |
rozpoznat umělecké obsahy výstavy a interpretovat je; |
komunikovat s účastníky edukačních aktivit a rozvíjet jejich porozumění umění. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
transformovat umělecké obsahy ve vzdělávací; |
analyzovat za pomocí konceptové analýzy umělecké dílo; |
zapojit kulturní a společenský kontext ve smyslu východisek výtvarných úloh; |
interpretovat dílo v kontextu umění a kultury, ale také v kontextu pedagogiky umění; |
navrhnout edukační aktivity pro různé sociální skupiny společnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
připravit edukační aktivitu pro školní i mimoškolní prostředí a zohlednit specifika dané edukační činnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|