|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / RVZŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
RVZŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Reflexe a výzkum ve VV pro ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Reflexe a výzkum ve výtvarné a audiovizuální výchově pro ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prokázat odborné znalosti, porozumění, odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro reflektování výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově na ZŠ. Prokázat odborné znalosti a porozumění vybraným metodám výzkumu výuky a hodnocení její kvality se zaměřením na ZŠ. Prokázat odborné způsobilosti a obecné způsobilosti pro plánování a realizaci výzkumu výuky se zaměřením na evaluační nebo akční výzkum ve vzdělávací praxi na ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška:
Porozumět funkci výzkumu ve vztahu mezi teorií a praxí vzdělávání ve výtvarné výchově. Znát odbornou terminologii v požadovaném rozsahu a porozumět jí v návaznosti na aplikace při výzkumu. Ilustrovat teoretické znalosti na příkladech z praxe.
Zápočet:
Vypracovat seminární práci - návrh výzkumného projektu.
|
Obsah
|
1. Výuka v kontextu kurikula a její členění do situací. Reflexe výuky a myšlenkový obraz výuky. Didaktická kazuistika výuky ve výtvarné a audiovizuální výchově se zaměřením na ZŠ
2. Profesní soud o výuce vs. laický soud o výuce. Teoretická průkaznost a empirická přiléhavost soudů o výuce
3. Konceptová analýza obsahových transformací ve výuce jako nástroj pro analytickou reflexi a pro výzkum výuky ve a audiovizuální výtvarné výchově na ZŠ
4. Souvislosti mezi reflexí výuky a výzkumem výuky. Koncepce reflektivní praxe ve vztahu k akčnímu nebo evaluačnímu výzkumu. Výzkum jako spojnice mezi teorií a praxí výuky ve a audiovizuální výtvarné výchově na ZŠ
5. Kvalitativní a kvantitativní design výzkumu. Smíšený výzkum.
6. Kurikulum ve vztahu k výzkumu výuky na ZŠ. Důvěryhodnost a přenositelnost (kvalitativního výzkumu) nebo validita a reliabilita (kvantitativního výzkumu) s ohledem na kurikulum ve výtvarné a audiovizuální výchově v ZŠ
7. Komparativní výzkum kurikula jako zdroj poznání o pedagogicky a didakticky klíčových aspektech učebního prostředí ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy v ZŠ
8. Vztahy mezi teorií v oboru a empirickým výzkumem. Problematika faktů ve výzkumu a zjišťování výskytu zkoumaných jevů. Metodika výzkumu, důsledky pro kvalitu výzkumu ve výtvarné a audiovizuální výchově na ZŠ
9. Plánování výzkumu. Zpracování dosavadního stavu poznání. Výběr cílového pole výzkumu. Stanovení cílů výzkumu, předmětu výzkumu a výzkumných problémů nebo otázek. Výběr výzkumného vzorku; náhodný výběr, účelový výběr.
10. Organizace výzkumu a jeho postup se zaměřením na ZŠ. Výzkumný projekt. Výzkumné pole: místo, čas, osoby.
11. Zaznamenávání postupu výzkumu a zpracování získávaných poznatků. Technologická podpora při zaznamenávání a zpracování výzkumných údajů nebo dat ve výtvarné a audiovizuální výchově na ZŠ
12. Využívání výsledků výzkumu a publikace poznatků z výzkumu. Adresáti výzkumných poznatků.
13. Etika výzkumu ve výtvarné a audiovizuální výchově. Výzkumný tým jako pracovní společenství
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
POSPÍŠIL, A. ŘEPA, K. a P. ŠOBÁŇOVÁ, P. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: Česká sekce INSEA, 2019. ISBN 978-80-904268-7-0.
-
Základní:
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Rozšiřující:
IRWIN, Rita L., LASCZIK, Alexandra, SINNER, Anita & TRIGGS, Valerie. A/r/tography. Essential Readings and Conversations. Bristol: Intellect Books, 2024. ISBN 9781789387995.
-
Rozšiřující:
Brücknerová, Karla. Skici ze současné estetické výchovy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5616-9.
-
Doporučená:
DEHART, J., HASH, P. Arts-Based Research Across Visual Media in Education. Routledge, 2023. ISBN 9781032279183.
-
Doporučená:
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
-
Doporučená:
Uhl Skřivanová, Věra. Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb umělecko-pedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido, 2011.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reflektovat výuku analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické situace; |
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů; |
uplatňovat předpoklady pro předběžně i následně strukturovanou reflexi výuky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit pojmy důležité pro reflektování výuky analyticky se zaměřením na klíčové nebo kritické výukové situace;
|
vymezit poznatky pro strukturaci myšlenkového obrazu výuky; |
vysvětlit pojmy reflexe a výzkum v kontextu výtvarné výchovy; |
objasnit hlubší souvislosti mezi teoretickými pojmy a interpretováním výukových situací. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat výuku analyticky s adekvátním využitím odborných pojmů a se zaměřením na klíčové nebo kritické situace; |
strukturovat svou zkušenost z výuky a její myšlenkový obraz prostřednictvím odborných pojmů tak, aby empiricky přiléhavě a teoreticky průkazně výuku analyzoval, hodnotil a zdůvodnit svoje profesní soudy nebo úsudky; |
na základě předběžné nebo následně strukturované reflexe výuky vytvářet podklady pro výzkum výuky a zdůvodněné hodnocení její kvality. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|