|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Studijní kresba pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
26 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je zprostředkovat studentům možnosti kresby jako prostředku vyjádření, jak v oblasti studijní kresba, tak v oblasti kresby volné.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech ateliérových cvičení. Sebereflexe. Práce na domácím úkolu s volným tématem dle dohody s vyučujícím.
|
Obsah
|
1. Seznámení se základními pojmy a principy v technice kresby a vzniku autentického výtvarného díla. Kresba a její možnosti v kontextu všech výtvarných disciplín
2. Technologické základy. Na co kreslíme? Čím kreslíme? Praktická cvičení technikou uhlu
3. Rozlišení mezi suchými a mokrými materiály pro kresbu. Fixování a ošetření kresby. Cvičení na tvarový a světelný kontrast
4. Základy kresebného zobrazení. Pravidlo rovnováhy. Seskupování do formátu. Sledování celku. Cvičení na prostorové a kompoziční variace ateliérového zátiší
5. Bod, linie. Abstraktní ateliérové cvičení na motiv reálného zátiší, nebo krajinného výseku
6. Předmětné a nepředmětné rozlišení, kresebný rukopis
7. Plocha, tvar, prostor v předmětném a nepředmětném zobrazení
8. Světlo, barva, v předmětném a nepředmětném zobrazení
9. Harmonie, řád a kompoziční variace směrem k osobitosti výrazu
10. Autenticita vlastní kresby a schopnost výtvarného expresivního gesta, nebo impresivních variací. Barevný extrém. Destrukce formy a entropická složka v kresbě a umění
11. Princip figurace. Zvětšení, nadsázka a stylizace
12. Tematická kresebná kompozice jako projev strukturovaného výtvarného myšlení
13. Volný cyklus. Přesahy a variace. Význam autorského postoje a reakce na autoritu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ZELENKOVÁ, P., (ed.). Linie, světlo, stín: výběr z mistrovských děl evropské grafiky a kresby 16.-18. století : sbírka grafiky a kresby Národní galerie Praha. Praha: Národní galerie Praha, 2019. ISBN 978-80-7035-727-9.
-
Základní:
VAŇKOVÁ, P. umění je abstrakce: obrazy, kresby, grafika, sochy. Praha: Kulturní Jižní město, 2022. ISBN 978-80-908148-5-1.
-
Základní:
Uhl Skřivanová, Věra. Umoped - srdcesvět. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0788-0.
-
Rozšiřující:
SWAN, A. Botanical Portraits with Colored Pencils.. Barron´s Educational Series. Hardcore, 2010. ISBN 978-076416978.
-
Rozšiřující:
BROOKE, Sandy. Drawing as expression: techniques and concepts. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Education, 2007. ISBN 0131940058.
-
Rozšiřující:
Norling, Ernest R. Perpective Made Easy. London : Dover Publication, 1999.
-
Rozšiřující:
Petříček, M. a Velíšek, M. Pohledy (které tvoří obrazy). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-584-3.
-
Rozšiřující:
Crhák, František. Výtvarná geometrie plus : geometrická gramatika (nejen) pro designéry. 1. vyd. Brno : VUTIUM, 2012. ISBN 978-80-214-3767-8.
-
Doporučená:
Sawdon, P. a R. Marshall. . Drawing Ambiguity: Beside the Lines of Contemporary Art. I.B.Tauris, 2015. ISBN 1784530697.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat principy perspektivního zobrazování; |
popsat základní výrazové prostředky kresby; |
objasnit specifika studijní kresby; |
zdůvodnit význam kresby pro výtvarníka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
citlivě zacházet s výrazovými prostředky kresby; |
využívat základní suché techniky kresby a ošetření kresby fixačními prostředky; |
kresebně vyjádřit prostor, tvar, světlo, stín; |
ztvárnit skicu, studijní kresbu a přípravnou kresbu pro jiné techniky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozpoznat lineární způsob kresby a jeho výrazové prostředky - bod, linie, plocha; |
vysvětlit rozdíl mezi studijním a spontánním charakterem kresby; |
popsat základní anatomii lidskou a zvířecí; |
vnímat kresbu jako samostatnou uměleckou disciplínu v historickém kontextu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
správně vyjádřit tvar, objem a prostor v zátiší, v architektuře a krajině; |
využívat jednotlivé kompoziční plány; |
zachytit pohyb; |
experimentovat s možnostmi kresby základními suchými technikami. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
|
|
|
|