|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / SKE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
SKE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Specializace v keramice
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 5
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVK/HEVP a KVK/HVP
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšná realizace všech úkolů, na úrovni kladené na studenta výtvarného učitelského oboru (především osobitě, ale i technicky, esteticky popř. funkčně jasné řešení). Odevzdání fotodokumentace všech semestrálních prací na CD a zaslání portfolia na www.artfolio.kvk.zcu.cz.
|
Obsah
|
Záměrem předmětu je vybavit studenty specifickými znalostmi o problematice keramické tvorby s ohledem na její využití ve školní vzdělávací praxi. Praktická cvičení podpořená teoretickým poznáním umožní širší a hlubší rozvoj specializovaných výtvarných dispozic studentů při produkci a recepci prostorového vyjádření, výtvarných objektů, případně skulptur nebo plastik. Metodickým principem je využít zkušenosti z vlastní tvorby k hlubšímu porozumění umění a hledat inspiraci k práci s daným materiálem ve vzdělávání.
1. Úvod do keramické tvorby
2. Základní technické postupy v keramice
3. Vlastnosti a specifika materiálu keramické hlíny
4. Zásady a pravidla při práci s keramickou hlínou
5. Pozice užité i volné keramické tvorby v umění minulosti a současnosti
6. Náměty pro keramickou tvorbu
7. Keramické realizace
8. Potenciál keramické tvorby pro rozvoj výtvarných dispozic žáka ve škole
9. Limita a rizika práce s keramickou hlínou ve školním prostředí
10. Experimenty s tradičními i novými materiály
11. Kresebný návrh jako východisko keramické realizace
12. Proces keramické realizace
13. Reflexe výtvarných úkolů zaměřených na keramickou tvorbu ve vztahu k výtvarným činnostem ve škole
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rada, Pravoslav. Jak se dělá keramika. Praha : Mladá fronta, 1963.
-
Základní:
Mattison, Steve. Jak se dělá keramika.
-
Základní:
Špís, Jiří. Modelářství porcelánu a keramiky.
-
Základní:
Chavarria, Joaquim. Velká kniha keramiky : průvodce historií, materiály, vybavením a technikami ručního vytváření, vytáčení, výroby forem, vypalování výrobků v pecích a glazování hrnčířských výrobků a jiných keramických.
-
Rozšiřující:
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Rozšiřující:
Forrest, Miranda. Natural Glazes. 2012.
-
Rozšiřující:
Batala, Otto. Svět z hlíny : vyprávění o minulosti a současnosti keramiky. Praha, 1973.
-
Rozšiřující:
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky.
-
Doporučená:
Tony Birks. Complete Potters Companion.
-
Doporučená:
Vetter, Ingridl. Keramik in Deutschland 1955-1990: Die Sammlung Hinder/Reimers. Eine Auswahl. ARNOLDSCHE, 1997. ISBN 978-39-2536-977-3.
-
Doporučená:
Branfman, Steven. Mastering Raku. 2012.
-
Doporučená:
Tony Birks. The Complete Potter's Companion.
-
Doporučená:
Peterson S. The Craft and Art of Clay. Konemann, Koln (N).
-
Doporučená:
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
Doporučená:
Olsen, Frederick L. The Kiln Book. 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat vztah detailu k celku u keramického tvaru; |
popsat a objasnit speciální způsoby dekorování keramiky; |
charakterizovat různé keramické hlíny, glazury a barvítka; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat podle složitějšího technologického postupu; |
navrhnout výtvarné řešení rozsáhlého úkolu; |
uvažovat novátorsky na základě znalosti způsobů vytváření keramiky; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat cítění, vnímání a organizování hmoty ve větších a vícečetných souborech; |
charakterizovat současné umělecké a designové trendy; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
hmotným či konceptuálním způsobem zviditelnit vnitřní výtvarnou představu; |
využívat náročnější technologické postupy při výstavbě keramického tvaru, popř. jejich kombinaci; |
zkušeně využívat výrazové prostředky finální povrchové úpravy; |
experimentovat s keramickými technikami. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kvalifikační práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Praktická zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|