|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / TUKV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
TUKV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie výtvarného a hudebního umění
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Teorie výtvarného a hudebního umění v kontextu výchovy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenta náhledem na úlohu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání a v kultivaci populace, zejména v kontextu multidisciplinárního přístupu. V této souvislosti jej také vybavit souborem interdisciplinárně funkčních pojmů, Získat znalosti základních teorií, které vysvětlují a ovlivňují umění a výchovu. Postihnout interdisciplinární vztahy výtvarného umění a hudby od raného středověku do konce 19. století a jejich uplatnění ve výuce výtvarné a audiovizuální výchovy na všech typech škol. Zvládnout metodu komparační analýzy uplatňované na konkrétních výtvarných a hudebních dílech. Uplatnit konkrétní obrazové ukázky v přímém spojení s hudebními ukázkami.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění průběžných úkolů a jejich prezentace. Úspěšné zvládnutí písemného testu zaměřeného na prokázání znalosti významu pojmů, obsahem a rozsahem vázaných na problematiku probíranou v přednáškách.
|
Obsah
|
1.Multidisciplinární komunikace jako současný trend vzdělávání
2.Řeč umění a cesty k jejímu porozumění I
3.Řeč umění a cesty k jejímu porozumění II (seminář)
4.Kompozice a její podoby v různých druzích umění I
5.Kompozice a její podoby v různých druzích umění II (seminář)
6. Racionální proud ve výtvarném umění a hudbě
7. Smyslový proud ve výtvarném umění a hudbě
8. Racionální a smyslový proud ve výtvarném umění a hudbě (seminář)
9. Expresivní proud ve výtvarném umění a hudbě
10. Estetizující (dekorativní) proud ve výtvarném umění a hudbě
11. Expresivní a estetizující proud ve výtvarném umění a hudbě (seminář)
12. Konkrétní využití interdisciplinárních vztahů výtvarného umění a hudby v hodinách výtvarné výchovy
13. Konkrétní využití interdisciplinárních vztahů výtvarného umění a hudby v hodinách výtvarné výchovy (seminář)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan. Multidisciplinární komunikace : problém a princip všeobecného vzdělávání. Vyd. 1. V Praze : Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-199-0.
-
Základní:
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
Základní:
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha, 2011.
-
Rozšiřující:
Hicks, Alistair. Průvodce světem současného umění. Zlín, 2017.
-
Rozšiřující:
PANOFSKY, E. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha: Malvern, 2014. ISBN 978-80-87580-97-4.
-
Rozšiřující:
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Zálešák, Jan. Minulá budoucnost. Brno, 2013.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Wawrosz, Petr. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl: teorie a praxe artefiletiky. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Bláha, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. 2012. ISBN 978-80-87258-69-9.
-
Doporučená:
Bláha, J. Výtvarné umění a hudba. I/2, Tvar, prostor a čas.. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-019-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy, fakta a myšlenky z oblasti ve výtvarné kultury na úrovni gymnáziálního vzdělání. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat poznatky (pojmy, fakta, myšlenky) o výtvarné umělecké kultuře v dialozích s odborníky i laiky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat argumenty pro obhajobu významu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání; |
objasnit interdisciplinární vztahy výtvarného umění a hudby od raného středověku do konce 19. století; |
pojmenovat výrazové prostředky uplatněné v konkrétních ukázkách výtvarného a hudebního umění; |
popsat některé teoretické přístupy k umění minulosti a současnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
uplatňovat v diskuzích o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání odbornou a přesvědčivou argumentaci; |
prokazovat značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska; |
uplatňovat metodu komparační analýzy při interpretaci hudebního a výtvarného umění. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|