|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UIE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UIE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění instalace a environmentu v edukaci
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabídnout vhled do problematiky umění instalace a environmentu.
Úkolem je přivést k hlubšímu porozumění a vědomějšímu chápání kvalit k prožívaného prostředí, místa. Podstatným cílem je výtvarné uchopení určité situace, která pramení z běžného života. Základním posláním kurzu je představit studentům komparaci možností výtvarné tvorby v "přírodním" i umělém prostředí a příležitost pro uchopení vybraného, fyzického prostoru jako duchovního, smyslového a výtvarného prostoru pro osobní reflexi, specifický výraz.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím. Vypracování a dokumentace semestrálního úkolu. Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je vytváření prostředí pro specifickou situaci s odkazem na umění instalace a příbuzné druhy umění.
1. Seznámení s principy umění instalace, historie a současnost. Umění a "řemeslo instalace". Vyhlášení semestrálního úkolu 2. - 4. Instalační etudy 5. - 7. Návštěva výstavy kulturní akce, diskuse. Výtvarná interpretace formou instalace 8. - 9. Dílčí prezentace autorských projektů 10. - 11. Etuda instalace v přírodním prostředí a umělém prostředí 12. Závěrečná prezentace semestrálních projektů 13. Zhodnocení semestrální práce, zpětná vazba, diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
-
Přednášející:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (40%),
-
Vede seminář:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (40%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Chalupecký, Jindřich. Nové umění v Čechách. Jinočany : H&H, 1994. ISBN 80-85787-81-4.
-
Základní:
NAVRÁTIL, O. Řečiště a vlna. České umění a environmentální problematika na počátku 21. století. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9837-4.
-
Základní:
O'Doherty, Brian. Uvnitř bílé krychle : ideologie galerijního prostoru. 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Rozšiřující:
O postinternetovéhom umění. A2larm [online]. 6-2-2014 [cit. 2015-11-30].
(Stejskalová, Tereza)
-
Rozšiřující:
Groys, Boris. "Politika instalace", Flashart CZ/SK, 2012, č. 23-24. 2012.
-
Rozšiřující:
Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
-
Rozšiřující:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
Doporučená:
KOLEČEK, M. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhu / Na hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem,, 2013. ISBN 978-80-7414-652-7.
-
Doporučená:
Dempsey, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí : encyklopedický průvodce moderním umění. [Praha] : Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
Doporučená:
Veřejný prostor v širším kontextu - město, industriál, krajina.. V Praze: Fakulta stavební ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06355-2.
-
Doporučená:
Jankovičová, Sabina; Karous, Pavel,; Kořínková, Jana,; Pospiszyl, Tomáš. Vetřelci a volavky = Aliens and herons : atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989). 2015. ISBN 978-80-260-9094-6.
-
Doporučená:
Bourriaud, Nicolas. "Vztahová estetika", Umělec, č. 4, s. 86-91. 2002.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vymezit pojem "umění instalace" a vyjmenovat některé jeho zástupce; |
zasadit vlastní tvorbu do kontextu umění, zhodnotit vlastní inspirační východiska. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatňovat specifikum materiálů ve výtvarné tvorbě; |
využít specifikum vnímané prostorové situace. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit vybraná umělecká díla se zaměřením na prostorovou tvorbu, umění instalace a enviromentální tvorbu; |
charakterizovat tendenci umění instalace a prostředí v kontextu dějin umění. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vnímanou specifickou prostorovou situaci a určit její významovost; |
navrhovat, realizovat a instalovat prostorové objekty; |
využít charakteru konkrétního prostředí pro vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|