|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UKV1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UKV1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umění v kontextech vzdělávání 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 24
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Obsah: Umění, zejména výtvarné, jako prostředek a jako cíl ve všeobecném vzdělávání. Vztah umění, vědy a jiných kulturních domén v kontextech všeobecného vzdělávání a školské politiky. Problémy multikulturality a multidisciplinarity a jejich souvislosti pro výchovu uměním. Klíčová slova: všeobecné vzdělávání, umění, věda, multidisciplinarita Cíl: Vybavit studenta náhledem na úlohu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání a kultivaci populace, zejména s ohledem na multikulturní a multidisciplinární problematiku.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné řešení písemného testu, v němž student/-ka prokáže znalost problematiky probírané na přednáškách v předloženém rozsahu.
|
Obsah
|
KVK/ UKV1 Obsah: 1.Umění a každodenní život - funkce a podoby umění v životě člověka, proměny pojetí umění ve společnosti. 2.Výtvarný výraz v "estetickém" a v "mimetickém" pojetí umění. 3.Výchova uměním a k umění - v čem byly a v čem jsou spatřovány výchovné hodnoty umění (s oporou v textech H. Reada, R. Arnheima). 4.Pojetí umění a kultura - o kulturní podmíněnosti odlišných náhledů na umění, projevy těchto náhledů v procesech výchovy. 5.Multidisciplnarita v umění a ve výchově - hranice oborových kompetencí, jak široké a hluboké jsou základy našeho oboru, "renesanční" osobnosti v umění a ve výchově, překážky v kooperaci oborů ad. 6.Konec umění - prezentace názorů na tzv. "konec umění" s oporou v textech A. C. Dantoa a H. Beltinga, a jejich význam ve výchově. 7.Světatvorba a fikční světy v umění a ve výchově. 8.Umění a věda - přiblížení vztahů mezi oběma kulturními doménami prostřednictvím prezentace názorů umělců, vědců, ale také filosofů. 9.Role umění ve vzdělávání - vymezení pozice výtvarných uměleckých aktivit (tvorba a vnímání) v současném všeobecném vzdělávání. 10.Umění ve vzdělávacích kontextech - mapování podob výtvarných uměleckých aktivit v různých oblastech vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bourdieu, Pierre. Teorie jednání. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Estetika : úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
-
Doporučená:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha : Mladá fronta, 2000. ISBN 80-204-0856-8.
-
Doporučená:
Bourdieu, Pierre. O televizi. 1. vyd, V nakl. Doplněk. Brno : Doplněk, 2002. ISBN 80-7239-122-4.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-437-3.
-
Doporučená:
Holub, Miroslav; Vaněk, Jiří. Umění ve století vědy : Eseje. 1. vyd. Praha : MF, 1988.
-
Doporučená:
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Doporučená:
Uždil, Jaromír. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1964.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
36
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti umění a vizuální kultury. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat ve skupině o uměleckém díle. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat funkce umění ve všeobecném vzdělávání a v kultivaci populace; |
objasnit některé přístupy v teorii umění a vizuální kultury; |
posoudit multikulturní aspekty umění a kultury 20. a 21. století. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využívat některé interpretační přístupy k porozumění uměleckému dílu či jinému produktu vizuální kultury; |
navrhnout edukační aktivity zaměřené na zprostředkování umění žákům či veřejnosti. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|