|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / UTDV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
UTDV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Užitá tvorba a design pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit znalosti v oblasti užité tvorby a designu a jeho přesahu do běžného života člověka.
Rozvíjet myšlení v materiálu, výtvarně technické a technologické zkušenosti a dovednosti při práci s materiály přírodními i umělými. Vytvořit základy výtvarně řemeslné zkušenosti práce s materiálem ve vztahu s formou a konceptem. Položit základy kultivovaného vztahu k oblasti užité tvorby a užitkových předmětů, k pochopení specifik tvorby, výtvarné formy a hodnocení a kreativnímu využití získaných poznatků a výtvarných dovedností v prostředí vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích, plnit průběžné úkoly zadané vyučujícím.
Vypracovat semestrální úkol na základě zadaného tématu, dokumentace výtvarné práce v seminářích.
Semestrální práci prezentovat v písemné i ústní formě.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je seznamování se s různými přístupy a trendy a koncepty historie i současného designu a užité tvorby pro inspiraci vlastního uchopení specifického výtvarného problému s ohledem na transformaci do pedagogické praxe.
1. Úvod vztahující se k rámcovému obeznámení s historií a současností užité tvorby a designu. Zadání semestrálního tématu
2.- 4. Etudy podněcující smysl a cit pro materiál, tvar a proporci. Zadání referátu "můj oblíbený předmět"
5. Prezentace referátů "Můj oblíbený předmět"
6.-7. Dílčí prezentace a diskuse rozpracovaných konceptů
8.- 10. Návštěva výstavy a diskuse, výtvarná etuda rozvíjející rozpracovaný výtvarný problém posluchače/ posluchačky, popřípadě reminiscence na koncept konkrétního tvůrce z oblasti užité tvorby a designu
11.-12. Dokončování výtvarných projektů, korigování, prezentace před dokončením
13. Závěrečné zhodnocení práce v semestru, diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hollingsworth, Mary. Architektura 20. století. Bratislava : Columbus, 1993. ISBN 80-7136-035-X.
-
Základní:
Fairs, Marcus. Design 21. století : nové ikony designu : od masového trhu k avantgardě. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-970-2.
-
Základní:
NOGA, P. Od designu k designu. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9273-0.
-
Rozšiřující:
Benda, Klement. Dějiny uměleckého řemesla a užitného umění v českých zemích I. Od Velké Moravy po dobu gotickou. NLN - Nakladatelství Lidové noviny, 1999. ISBN 978-80-7106-358-2.
-
Rozšiřující:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Design 20. století. Slovart, 2006. ISBN 80-7209-560-9.
-
Rozšiřující:
Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
-
Doporučená:
Coles, Alex. Design and art. The MIT Press, 2007. ISBN 978-02-6253-289-1.
-
Doporučená:
Papanek, Victor. Design pro skutečný svět. UMPRUM: Praha, 2023. ISBN 978-80-88308-85-0.
-
Doporučená:
Knobloch, Iva; Pecl, Jiří. 1989 Diskuse 2014. UMPRUM - Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2014. ISBN 978-80-86863-76-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
pojmenovat různé druhy řemesel, shrnout a charakterizovat historii a současnost designu; |
pojmenovat některé konkrétní tvůrce v oblasti historie i současného designu; |
popsat možnosti transformace oblasti prostorové tvorby do pedagogické tvorby. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
projevit určitý stupeň manuální zručnosti; |
stanovit významovou složku vnímaných předmětů a objektů. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit pozici řemesla a designu v kontextu výtvarného umění; |
vysvětlit některé principy užité tvorby a designu. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využít vlastní dovednosti v praktické oblasti tvorby designu a užité tvorby; |
navrhnout a realizovat objekt užité tvorby; |
využít účelně vlastností materiálu vzhledem k funkci objektu užité tvorby; |
transformovat inspiraci řemeslem do pedagogické tvorby. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|