|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VMSU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VMSU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Výr. možnosti volného umění pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Výrazové možnosti současného volného umění pro učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V rámci plnění předmětu student zkoumá a uplatňuje výrazové možnosti současného umění v plošné i prostorové tvorbě. Koncipuje a realizuje vlastní výtvarný projekt reflektující aktuální témata současné umělecké scény. Na základě získaných znalostí tendencí současného umění vztahuje vlastní výtvarnou tvorbu k širšímu kulturnímu kontextu. Student dále posuzuje potenciál výrazových možností současného volného umění pro vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Zúčastnit se min. 75% seminářů. Návštěva minimálně tří výstav současného umění (ve volném čase, mimo společné exkurze, doložit fotografiemi). Realizace vlastního výtvarného projektu (včetně odevzdání jeho fotodokumentace). Vypracování seminární práci reflektující vlastní výtvarný projekt v kontextu současného umění.
Zkouška: Úspěšně absolvovat pohovor zaměřený na hlavní témata předmětu. Student dokáže svůj přehled o základní literatuře k předmětu.
|
Obsah
|
1. Úvod - umění po roce 2000 (Současné umění v kontextu modernismu: postmodernismus, metamodernismus, altermodernismus) 2. Tendence současného výtvarného umění 1 (umění po internetu, materialismus, ekologie) 3. Umění a výtvarná výchova 1 (Virtuální a fyzické) 4. Tendence současného výtvarného umění 2 (umění a kritické myšlení, autonomie vs. angažovanost) 5. Umění a výtvarná výchova 2 (Inkluze, ekologie, výchova k občanství) 6. Tendence současného výtvarného umění 3 (umění a politika identit) 7. Umění a výtvarná výchova 3 (sebepoznání) 8. Tendence současného výtvarného umění 4 (konzervativní umění, neakademické umění, kýč) 9. Umění a výtvarná výchova 4 (Řemeslo / modernismus / koncept ve výtvarné výchově) 10. Umění a (ne)zájem veřejnosti (akademismus / popkultura, vysoké / nízké umění) 11. Umění a výtvarná výchova 5 (Překonání limitů školní instituce) 12. Instituce: veletrhy/bienále (komerční umění / institucionální umění) 13. Umění a výtvarná výchova (Návštěvy galerií, galerijní animace, pobyt mimo budovu školy)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (100%),
-
Přednášející:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (20%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
Mgr. Monika Plíhalová (10%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (10%),
Prof. akad. mal. Dalibor Smutný (100%),
Martina Šurkalová (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Magistr umění Barbara Lucilla Benish (20%),
Prof. akad. sochař Kurt Gebauer, dr. h. c. (60%),
Mgr. Monika Plíhalová (10%),
MgA. Mgr. Stanislav Poláček (10%),
Prof. akad. mal. Dalibor Smutný (100%),
Martina Šurkalová (100%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Zálešák, Jan. Apocalypse me Praha - Brno: Artmap, Vysoké učení technické. Fakulta výtvarných umění, 2016.
-
Základní:
Böhm, David; Franta, Jiří. Böhm, Franta : nulla dies sine linea. Praha : BiggBoss, 2012. ISBN 978-80-903973-4-7.
-
Základní:
Je "post-internet" umění?. [online].
(Langer, Radim)
-
Základní:
Bürger, Peter. "Negace autonomie umění v avantgardě", Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, č. 1-2, s. 168-175.. 2007.
-
Základní:
Ullrich, Wolfgang. "Nevinná ruka", Labyrint revue, č. 27/28, s. 191-193.. 2010.
-
Základní:
O postinternetovéhom umění. A2larm [online]. 6-2-2014 [cit. 2015-11-30].
(Stejskalová, Tereza)
-
Základní:
Čapek, Robert. Uč jako umělec. V Brně:Jan Melvil publishing. 2020. ISBN 978-80-7555-105-4.
-
Základní:
Bourriaud, Nicolas. "Vztahová estetika", Umělec, č. 4, s. 86-91. 2002.
-
Doporučená:
Havlík, V., ed. Akce a reakce: performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4619-6.
-
Doporučená:
časopisy:. Frieze, Artforum, Flash Art (CZ/SK), Mousse.
-
Doporučená:
LINDAUROVÁ, Lenka, PROCHÁZKOVÁ, Bára. Mezera: mladé umění v Česku 1990-2014. Praha: Společnost Jindřicha Chalupeckého, Magnus art., 2014. ISBN 978-80905317-3-4.
-
Doporučená:
Sturken, Marita; Cartwright, Lisa. Studia vizuální kultury. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-556-1.
-
Doporučená:
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Doporučená:
O'Doherty, Brian. Uvnitř bílé krychle : ideologie galerijního prostoru. 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Doporučená:
Vitamin D: New Perspectives In Drawing. London: Phaidon, 2016. ISBN 9780714857138.
-
Doporučená:
Vitamin 3-D: newperspectives in sculpture and installation. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-71484-974-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na příkladech konkrétních děl současnosti a minulosti objasnit některé umělecké koncepty; |
charakterizovat a rozlišit vlastnosti různých materiálů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
zkoumat vlastnosti různých materiálů a využívat je ve vlastní tvorbě;
|
navrhovat a realizovat výtvarnou práci ve vztahu ke zvoleným výtvarným záměrům; |
analyzovat, interpretovat a kriticky hodnotit vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat tendence současného umění; |
charakterizovat proměny výtvarných prostředků v umění 20. a 21. století;
|
popsat a reflektovat aktuální události současné umělecké scény; |
vymezit a popsat aktuální témata současného umění;
|
pojmenovat některé představitele současného umění a charakterizovat jejich tvorbu;
|
popsat způsoby prezentace současného umění v galeriích a ve veřejném prostoru. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
posoudit a reflektovat aktuální témata současného umění ve vztahu ke vzdělávání; |
koncipovat a realizovat vlastní výtvarný projekt reflektující aktuální témata současného umění;
|
uplatňovat a ověřovat výrazové možnosti současného umění ve vlastní výtvarné tvorbě;
|
nacházet a uplatňovat výtvarné prostředky vedoucí k autentické výtvarné výpovědi;
|
reflektovat vlastní výtvarné vyjádření v kontextu současného umění. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|