|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy artefiletiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 5
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je získání základních předpokladů k výtvarnému vyjadřování a k reflektování různých typů lidských životních situací a jejich problémů v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech. Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a zážitkových výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s uměleckou výrazovou hrou.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování čtyř seminárních úkolů analytického charakteru. Úspěšné napsání zápočtového testu.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1.Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním.
2.Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů.
3.Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání.
4.Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu.
5.Obraznost, obraz a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa.
6.Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce.
7.Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím.
8.Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky.
9.Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice.
10.Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity.
11.Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky.
12.Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy.
Předmět Základy artefiletiky navazuje na předměty společného základu následujícím způsobem:
Osobnostní a sociální rozvoj: Artefiletika je pojetí expresivní výchovy zaměřené na osobnostní a sociální rozvoj, takže návaznost na tento předmět je programová.
Obecná psychologie a psychologie osobnosti: Artefiletika se speciálně zabývá tvorbou jako způsobem lidského poznávání světa, proto navazuje na řadu témat z okruhu obecné psychologie i psychologie osobnosti, zejména: senzorické procesy, vnímání, představy, fantazie, seberegulační vlastnosti a procesy atd.
Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy.
Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Základní:
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Artefiletika ? příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Olomouc, 2015.
-
Doporučená:
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej. Praha, 2007. ISBN 9788073673222.
-
Doporučená:
Komzáková, Martina et Slavík, Jan. Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Olomouc.
-
Doporučená:
Cassirer, Ernst. Filosofie symbolických forem. 1, Jazyk. Praha : Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-10-0.
-
Doporučená:
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Doporučená:
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Doporučená:
Vyskočilová E. & Dvořák, D. Konstruktivismus v současné didkatice. In KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. (s. 49-58).. Praha: Portál, 2002.
-
Doporučená:
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Doporučená:
Whitehead, Alfred North. Symbolismus, jeho význam a účin. 1. vyd. Praha : Panglos, 1998. ISBN 80-902205-5-X.
-
Doporučená:
Texty, které jsou dostupné na: www.artefiletika.cz
-
Doporučená:
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Doporučená:
Babyrádová, Hana. Výtvarná dílna. Praha : Triton v koedici s Masarykovou univerzitou v Brně, 2005. ISBN 80-7254-705-4.
-
Doporučená:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
Doporučená:
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
72
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokazovat znalosti v oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
prokazovat základní dovednosti výtvarné tvorby a její analytické reflexe na úrovni středoškolského vzdělání; |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
porozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP; |
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu a obsahů z oblasti Umění a kultura, ilustrovat tuto vazbu vhodným obrazovým materiálem a vysvětlit její podstatu; |
uvažovat o vztahu obsahů zrealizovaného úkolu ke vhodným průřezovým tématům; |
objasnit pojem očekávaný výstup a způsob jeho konstrukce; |
s oporou o terminologii RVP konstruovat a doplnit očekávané výstupy dílčích aktivit u realizovaného mikrovýstupu a zdůvodňovat je ve vztahu ke klíčovým kompetencím; |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
interpretovat prezentované modelové situace a odvozovat myšlenkové obrazy edukačního procesu s použitím odborné terminologie oboru; |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
v reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla; |
s oporou o materiály RVP a artefiletickou koncepci výrazové hry a jejích dimenzí odhadovat smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na žáka a s porozuměním o něm diskutovat; |
analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla a využívat přitom poznatků o dimenzích výrazové hry; |
na základě výsledků posouzení doplňovat svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|