|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZAF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZAF
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy artefiletiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prokázat znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti k analytické didakticky zaměřené reflexi a evaluaci výtvarných projevů, artefaktů umění a vizuální kultury v kontextu podpůrných disciplín (estetika, vizuální studia, filozofie umění, psychologie umění, teoretická sémantika) s oporou o vlastní expresivní tvorbu. Při reflexi výtvarných projevů prokázat porozumění expresivní tvorbě jako způsobu poznávání různých typů existenciálních konceptů a s nimi spjatých životních situací v širších kulturních, společenských a uměleckých kontextech.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracovat čtyři seminární úkoly analytického charakteru. V seminárních úkolech má student prokázat porozumění problematice symbolizace, utváření vizuálních metafor prostřednictvím expresivní tvorby, úloze teorie, interpretování a kritického dialogu pro poznávací kvalitu expresivního zážitku a jeho reflexe.
Zkouška:
Prokázat znalost problematiky probírané na přednáškách v rozsahu povinné studijní literatury a ve struktuře odpovídající zadaným tematickým okruhům (viz tematické okruhy obsahu předmětu).
|
Obsah
|
1. Artefiletika v oborových souvislostech a v historii výtvarné výchovy nebo výchovy uměním
2. Teoretická a programová východiska artefiletiky: sociální a pedagogický konstruktivismus, koncepce reflektivního praktika, sémantika a teorie fikčních světů
3. Typy symbolizace podle N. Goodmana a jejich funkce v reflexi expresivní tvorby a jejího vnímání
4. Expresivní zážitek, expresivní zkušenost a jejich komponenty při interpretaci poznávacího procesu v artefiletice
5. Expresivní tvorba, reflektivní dialog a sociokognitivní konflikt jako zdroj pojmově zakotveného poznávání
6. Prekoncept a koncept, poznávání výtvarných projevů, umění a vizuální kultury v reflektivním dialogu
7. Exprese, symbolizace a reálná metafora v artefiletice. Fikční svět a jeho propy, konstruování a rekonstruování fikčního světa
8. Pojetí výuky a jeho vztah ke vzdělávacímu programu. Reflexe pojetí výuky; Schönova koncepce
9. Pozitivní prevence a raná péče v artefiletice. Artefiletické porozumění psychodynamickým inspiracím
10. Pedagogické aranžování situace. Expresivní zážitek v artefiletice v kontextu zážitkové pedagogiky
11. Vyučovací formy a pracovní fáze v artefiletice. Základy metodiky přípravy na artefiletické aktivity
12. Hodnocení žákovských aktivit v artefiletice v kontextu vstřícného a zprostředkujícího pojetí výuky
13. Reflexe a evaluace výuky nebo zájmové aktivity v artefiletice. Cíle, učební úlohy a výstupy vzdělávacího programu ve vzájemných vztazích. Základy konceptové analýzy
Pojetí:
Pojetí předmětu vychází z koncepce konstruktivistické pedagogiky a sebezkušenostních výcviků, jejichž hlavním prostředkem je expresivní tvorba; metodika je založena na poznávacím využití reflektivního dialogu ve spojení s expresivní tvorbou.
Návaznost:
Obecná teorie výchovy a vzdělávání: Artefiletika jakožto výchovný předmět souvisí s řadou témat v oblasti teorie výchovy, zejména: pojetí jedince a skupiny, komunikace a empatie ve výchově, pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy.
Základy reflexe a hodnocení kvality výuky: Jedním z klíčových témat artefiletiky je reflexe a reflektivní praxe, čímž je předmět zároveň přímo provázán s náslechovou praxí v bc studiu Vizuální kultury se zaměřením na vzdělávání.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (20%),
-
Vede seminář:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (60%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
Mgr. Monika Plíhalová (20%),
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D. (20%),
-
Examinátoři:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter,
Mgr. Monika Plíhalová,
MgA. et MgA. Aleš Zapletal, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
SLAVÍK, J. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Rozšiřující:
Doležel, Lubomír. Heterocosmica : fikce a možné světy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0735-2.
-
Rozšiřující:
Slavík, Jan; Chrz, Vladimír,; Štech, Stanislav. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
Rozšiřující:
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Doporučená:
Goodman, Nelson. Jazyky umění : nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1519-8.
-
Doporučená:
Šicková-Fabrici, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti výtvarné kultury na úrovni středoškolského vzdělání; |
charakterizovat na základní úrovni historický vývoj výtvarné kultury nebo příbuzných uměleckých oborů. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat rozličné výtvarné techniky; |
reflektovat vlastní výtvarnou tvorbu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlovat obsah pojmů požadované terminologie logicky v poznávacích souvislostech oboru a v širším mezioborovém či filozofickém kontextu; |
vybavovat si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlit je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru; |
reflektovat modelové edukační situace, analyzovat, popisovat a interpretovat jejich podstatné prvky, vztahy a strukturu, hodnotit je a usuzovat na jejich souvislosti v ontodidaktické a psychodidaktické úrovni; |
objasnit souvislosti mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím v RVP. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat odborné pojmy, resp. kritéria při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; |
vysvětlovat teoretické znalosti na modelových příkladech z praxe; |
reflektovat, analyzovat a interpretovat zážitky z modelových situací a odvozovat z nich zobecňující soudy, tyto soudy obhajovat, diskutovat a kriticky analyzovat s ohledem na diskusi ve skupině; |
představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj přípravný model a diskutovat případné zlepšující varianty pedagogického díla v reflektivním dialogu ve skupině. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|