|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / ZAKNM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
ZAKNM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Zážitkové aktivity pro VV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 11
|
0 / 1
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmětným polem tohoto kurzu jsou pojetí výchovy uměním, která se přibližují různým oborům expresivní psychoterapie, které svůj důraz kladou na osobnostní a skupinovou reflexi odvozovanou z uměleckého zážitku. Specifickým rysem předmětného pole je vzájemné prolínání obecně kulturní, resp. umělecké, a osobnostní problematiky. Cílem kurzu je vybavit a prohloubit kompetence budoucího učitele pro rozhodování a vedení zážitkové techniky v hodinách výtvarné výchovy tak, aby byly v souladu s RVP a se stávajícími nároky , které z RVP vyplývají pro pedagoga VV. text lepe odlisuje rozdilnost mezi zazitkovymi aktivitami v bc a mgr studiu.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování souboru písemných reflexí z jednotlivých seminářů a závěrečné práce se strukturou reflexe.
|
Obsah
|
1.Vztahový rámec - nároky na kvality vedoucího aktivity v kontextu nároků na současné vzdělávání nebo arteterapii aneb pořádek v pojmech
- principy konstruktivistické pedagogiky
- učení jako proces
- arteterapie/ artefiletika/ výtvarná výchova
- umění jako nástroj (sebe)poznání
- autoreflexe / zpětná vazba/ reflexe/ intervize/ supervize
2. Osobnost - význam osobnosti žáka/studenta/klienta v arteterapeutickém nebo výchovně vzdělávacím procesu. Jaké nároky z toho vyplývají na vedoucího aktivity?
- temperament
- postoje
- hodnoty
- potřeby
- motivace
3. Skupina - jako cíl, nástroj i předmět výchovně vzdělávacího procesu nebo arteterapeutického procesu. Jaké nároky z dané problematiky vyplývají pro vedoucího aktivity?
- dynamika skupiny
- vedení skupiny
- role a vtahy ve skupině
- motivace skupiny
4. Komunikace - jaké nároky na komunikační zdatnost vyplývají z výchovně vzdělávacího nebo arteterapeutického procesu na vedoucího akce?
- verbální
- neverbální
5. Asertivita a zvládání konfliktu ve výchoveně vzdělávacím nebo arteterapeutické procesu - konflikt jako možnost osobnostního růstu a poznání ve výchovně vzdělávacím procesu, jaká je role vedoucího akce?
- Teorie konfliktu a způsoby jeho řešení
- sociokognitivní konflikt,
- průřezové téma - Osobnostní a sociální výchova
6. Stres a práce se stresem - jako provázející element pomáhajících profesí
- teorie stresu, základy psychohygieny, prevence syndromu Burn-out, arteterapeutické možnosti
Předmět Zážitkové aktivity pro Vv navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Obecná didaktika pro střední školy: v Zážitkových aktivitách pro Vv studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe.
Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci.
Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky.
Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Zážitkových aktivit pro Vv je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, 1987.
-
Doporučená:
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
Doporučená:
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
Doporučená:
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
-
Doporučená:
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Doporučená:
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Doporučená:
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Doporučená:
Yalom, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. 1. vyd. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-05-7.
-
Doporučená:
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Doporučená:
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3..
-
Doporučená:
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexi ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné technice a formě hodnocení; |
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z psychosociální oblasti, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu k RVP a ŠVP; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii ontodidaktiky oboru; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarné výchově a RVP. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP; |
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení; |
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svépřípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky"; |
analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|