|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / BPTM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
BPTM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Prostor, tvar, materiál - povinně vol.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Prostor, tvar, materiál - povinně volitelný
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 1
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta formou prostorových cvičení, řešících vztahy tvarů, materiálů a barev v prostoru, vyjadřovat se výtvarnými prostředky, dále rozvíjet jeho cítění pro práci s prostorovými objekty, pro vyjádření tvarem - materiálem - barvou. Výuka studentům prohloubí základní znalosti a dovednosti získané v oborově profilujících předmětech.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- pravidelná aktivní účast na výuce v čase určeném rozvrhem - min. 80%,
- průběžné plnění, konzultování a odevzdávání všech zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina, seznámení s průběhem semestru, materiály, nástroje, dílny.
2. - 4. Práce s materiálem - prostorová kompozice z papíru na téma "plocha v prostoru"
5. - 7. Materiál a prostor, modelování v materiálu sochařská hlína, prostorová kompozice na téma "grafický znak v prostoru"
8. - 9. Prostorová kompozice navazující na úkol ze sochařské hlíny
10.- 13. Asambláž, prostorová kompozice na zadané téma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.
-
Základní:
Volavka, V. Jak vzniká socha. NCVU, 1956.
-
Doporučená:
Benjamin, W. Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon, 1979.
-
Doporučená:
Volavka, Vojtěch. Jak vzniká socha. 1956.
-
Doporučená:
Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění 1934-1948 : výbor ze statí. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
-
Doporučená:
Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Doporučená:
Francis, Mark. Pop. 1st pub. London : Phaidon, 2005. ISBN 0-7148-4363-6.
-
Doporučená:
Medková, Jiřina. Řeč věcí. 1. vyd. Praha : Horizont, 1990. ISBN 80-7012-026-6.
-
Doporučená:
Hudson, J. 1000 NEW DESIGNS. London : Laurence King, 2006.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
reprodukovat názvy a definice základních stavebních prvků výtvarného jazyka v sochařství a prostorové tvorbě,
usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
plasticky vyjádřit předlohu |
vypracovat kresebné a základní modelérské skici na zadané téma,
na základě kritérií vybrat odpovídající návrhy,
zrealizovat finální dílo/díla, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o technikách modelace a jejich možnostech pro využití v různých disciplínách,
o způsobech adjustace a expozice díla,
o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
transformovat 2D kresbu do 3D objektu,
reprodukovat do sochařské hlíny reálný či fantaskní tvar,
vytvářet sochařské formy (sádrové, voskové...), odlévat do forem tradiční i netradiční sochařské materiály,
porovnat a používat různé sochařské přístupy, realizovat základní sochařská zadání pomocí různých technologií,
řešit vztahy tvarů, materiálů a barev v prostoru,
nabyté zkušenosti bude schopen aplikovat při řešení zadaných témat - např. lehkost, tíha, pád, začátek apod. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Praktická zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
|
|
|
|