|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / SO5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
SO5
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ateliér Socha a prostor 5
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
16
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
15
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi důležitými pro zvládnutí základů sochařských, kamenických, tesařských, řezbářských a dalších pomocných technik tvorby. Připravit studenty na zvládnutí autorského díla od návrhu, přes bozzetto, až po finální výtvor. Motivovat je vnímat vlastní tvorbu jako součást revitalizace kulturního prostředí. Vybavit je kompetencemi pro vnímání kulturně historických souvislostí tvorby a pro navrhuje hodnotná výtvarná řešení na škále od ready-made, přes instalaci po klasickou podobu sochy.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžné plnění všech ateliérových úkolů dle pokynů vyučujícího,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba, povinné konzultace a korektury,
- přesvědčivé zvládnutí určeného prostoru jak po stránce obsahové, tak po stránce materiálové,
- myšlenkové i praktické proniknutí do problematiky města či krajiny,
- předložení konečné verze semestrálního projektu včetně všech požadovaných náležitostí vyučujícímu v požadovaném termínu,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru.
2. Seminární projekt práce na zadané téma z oblasti prostorové tvorby - kolektivní diskuse.
3. Hlavní téma - aktuálně vychází ze současného dění ve společnosti.
4. Zhotovení koncepce průběhu práce - od návrhů k vlastní realizaci v materiálu.
5. - 10. Vlastní realizace projektu.
11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu
13. Prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
-
Doporučená:
Morganová, Pavlína. Czech action art : happenings, actions, events, land art, body art and performance art behind the iron curtain. 1st English ed. Prague : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2317-7.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Hledání tvaru : Čtení o moderním sochařství s historickým prologem. Praha : Mladá fronta, 1967.
-
Doporučená:
Volavka Vojtěch. Jak vzniká socha.
-
Doporučená:
Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
-
Doporučená:
Gilles A. Tiberghien. Land art. Paris, 1993. ISBN 2-908393-18-2.
-
Doporučená:
Neumann, Jaromír. Matyáš Braun - Kuks. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
-
Doporučená:
Teplý, Bohumil. O sochařské reprodukci : Učebnice pro stud. zaměření Kamenosochařství na stř. odb. školách. 4. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Volavka V. O soše, 1, SNKLHU. 1959.
-
Doporučená:
Chalupecký, Jindřich. Obhajoba umění 1934-1948 : výbor ze statí. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0322-2.
-
Doporučená:
Moore, Henry. Plastiky a myšlenky kolem nich. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Doporučená:
Medková, Jiřina. Řeč věcí. 1. vyd. Praha : Horizont, 1990. ISBN 80-7012-026-6.
-
Doporučená:
Collins, Judith. Sculpture today. London : Phaidon, 2007. ISBN 978-0-7148-4314-8.
-
Doporučená:
Šedý V. Sochařské řemeslo, základ sochařského umění.
-
Doporučená:
Aubrecht, Kamil. Stručná charakteristika základních sochařských technik. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2004.
-
Doporučená:
Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
-
Doporučená:
Lang, Josef. Úvod do sochařství : technika práce s hlínou, krok za krokem na 150 vyobrazeních (obrazech a fotografiích). Vyd. 1. Praha : Ikar, 1997. ISBN 80-7202-089-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
195
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
415
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy),
o technikách prostorové a sochařské tvorby,
o způsobech adjustace a expozice díla,
o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií,
o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech,
o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence,
o památkové péči a základních typech konzervování, restaurování nebo aktualizace hmotných památek |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky,
zohlední použité techniky a technologie,
využívá základní kompoziční principy,
ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace,
používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence,
zohledňuje zásady památkové péče při aktualizaci a intervenci do památných míst,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování projektu (skici, modely, sochařské a instalační postupy),
o technikách prostorové a sochařské tvorby,
o způsobech adjustace a expozice díla,
o historických i soudobých stylových kánonech sochy a jejích přesazích do dalších médií,
o způsobech reflexe vlastní práce v oborových souvislostech,
o strategiích umístění objektu do veřejného prostoru, nebo umělecké intervence,
o památkové péči a základních typech konzervování, restaurování nebo aktualizace hmotných památek,
o možnostech plnohodnotného zapojení do realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru,
o strategiích zdůvodňování vlastní tvorby dalším členům realizačního týmu (technikům, designerům, architektům)
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánuje a realizuje projekt výtvarné úlohy sochařskými výrazovými prostředky,
zohlední použité techniky a technologie,
využívá základní kompoziční principy,
ve variantách navrhují a ověřují finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace,
používá v tvorbě základní sochařské, modelérské a instalační postupy,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
kriticky zvažuje umístění díla do konrétního prostoru, nebo realizace umělecké intervence,
zohledňuje zásady památkové péče při aktualizaci a intervenci do památných míst,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
plnohodnotně se zapojuje do činnosti realizačního týmu,
zdůvodní a obhájí svoji tvorbu před dalšími členy realizačního týmu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|