|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / ZKRMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
ZKRMA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Kresba a malba - základy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
6
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
187 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KVU/ZKR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit posluchače základům kresby, technikám kresby, základům kompozice a možnostem kresby. Vybavit studenty kompetencemi pro vyjadřování pomocí kresby a postupné prohlubování kreslířských schopností. Naučit posluchače formou praktických úloh základům malby, technikám malby, základům psychologie barev, barevné kompozici a možnostem malby. Naučit studenty vyjadřovat se prostřednictvím malby v základních kategoriích - od barevných kompozičních cvičení přes studie zátiší, krajinu a další prostředí až k portrétu a figurálním kompozicím.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- pravidelná aktivní účast na seminářích,
- průběžné konzultování, plnění a odevzdávání všech zadaných dílčích seminárních úkolů dle požadavků vyučujícího,
- zvládnutí stavby, povinné korektury (obor Sochařství),
- povinná invence studentů.
|
Obsah
|
1. Příklady kresby a malby - ukázky z dějin umění.
2. Základy kresby, kategorie kresby a jejich modifikace.
3. Nástroje, materiály a jednotlivé techniky kresby.
4. Základy kompozice.
5. Základy malby, kategorie malířských projevů a postupů.
6. Nástroje, materiály a jednotlivé techniky malby.
7. Podložky pro malbu.
8. Kompoziční cvičení.
9. Zátiší.
10. Krajina, interiér.
11. Portrét.
12.- 13. Kompozice spojující různé žánry.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Základní:
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
-
Základní:
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
Základní:
Teissig, Karel. Techniky kresby. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-49-2.
-
Základní:
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Základní:
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
Doporučená:
Langer, F. Malířské povídky. Čs. spis., 1966.
-
Doporučená:
Kulka, Tomáš. Umění a kýč. Praha : Torst, 2000. ISBN 80-7215-128-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
částečně popsat problematiku základů kresby a malby |
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé kresebné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického
vybavit si různé způsoby práce s technikou kresby a malby některých renomovaných autorů a jejich inovativní význam |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
disponovat prostorovou představivostí |
aktivně zapojit svůj výtvarný talent |
aplikovat své stávající výtvarné dovednosti, prokázané v přijímací talentové zkoušce |
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami,
disponovat s prostorovou představivostí a dále ji prohlubovat,
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit
projevit snahu o výtvarný experiment a hledání originálního a výstižného řešení zadaného problému |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat základní kresebné a malebné technologie |
popsat možnosti kresby, malby a kresebné a malířské kompozice |
popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby |
vyjmenovat základní kresebné a malebné technologie,
popsat možnosti kresby, malby a kresebné a malířské kompozice,
popsat výtvarné prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
ovládat a používat základní kresebné a malebné technologie |
využívat možností kresby, malby a kresebné a malířské kompozice |
zapojit svoji prostorovou představivost |
výtvarně vyjádřit prolínání vnějšku, vnitřku, anatomie a vnější podoby |
individuálně vybírat vhodných kresebných vyjadřovacích prostředků podle potřeby pro konkrétní výtvarný úkol,
využívat různých malířských kompozic pro dosažení různých efektů,
zapojit svou prostorovou představivost a užívat ji pro přenesení prostorového objektu do plošného zobrazení,
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|