|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KÚP / 9ÚP2R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KÚP
/
9ÚP2R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ústavní právo 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
ústavní právo
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět studenty komplexně seznámí s koncepcí ústavně garantovaných lidských práv v ČR a souvisejícími specifickými ústavněprávními instituty. Podrobně se zaměřuje zejména na Litinu základních práv a svobod, základní rysy prováděcí zákonné úpravy, jakož i judikaturu Ústavního soudu ČR. Kromě vnitrostátní dimenze se zabývá též průměty ochrany lidských práv do naší ústavnosti na základě nadstátních zdrojů, tj. mezinárodního a evropského práva. Výklad sleduje rovněž interakční dimenzi veřejné moci a obyvatelstva ve smyslu vztahů veřejné moci a lidu z pohledu ústavně garantovaných základních lidských práv, kde je akcent kladen zejména na mechanismy jejich ochrany před Ústavním soudem ČR. Absolvent se orientuje v komplexu problematiky ústavně garantovaných lidských práv v ČR, jejich normativní, doktrinální i judiciální podobě i relevantních nadstátních souvislostech. Rozumí a z ústavněprávní perspektivy je schopen relevantně nahlížet interakční dimenzi mezi veřejnou mocí a jednotlivcem v ústavním modelu ČR, a rozlišovat ústavní a podústavní dimenzi lidských práv. Orientuje se rovněž v teoretických klasifikacích a obsahové hodnotě ústavního katalogu lidských práv ČR, jakož i v mechanismech jeho ochrany.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast ve výuce písemný zápočet ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Listina základních práv a svobod, její východiska, právní postavení, charakteristika, struktura, její vertikální i horizontální vztahy a ústavněprávní význam.
2. Přirozenoprávní podstata lidských práv v ČR a její důsledky, materiální ohnisko ústavnosti, jeho obsah, význam a související judikatura.
3. Základní principy Listiny, jejich obsah, formy a specifikace v podobě jednotlivých kategorií základních práv.
4. Obsahové kategorie lidských práv v Listině, práva osobní, politická, menšinová, hospodářská, sociální a kulturní, právo na soudní a jinou právní ochranu.
5. Nedotknutelnost osoby, její druhy, pojetí, ústavní zakotvení, zákonná provedení a judikatura.
6. Volební právo subjektivní, jeho složky, ústavní zakotvení, zákonná provedení a judikatura.
7. Svoboda projevu a právo na informace, ústavní zakotvení, zákonná provedení a judikatura.
8. Práva příslušníků národnostních a etnických menšin, ústavní zakotvení, zákonná provedení a judikatura, vnitrostátní a nadstátní ochrana.
9. Práva hospodářská, sociální a kulturní, jejich klasifikace, ústavní pojetí, zákonná provedení a judikatura.
10. Právo na soudní a jinou právní ochranu, ústavní pojetí a zákonné provedení, specifické judiciální doktríny Ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva.
11. Vztah veřejné moci a člověka i občana z pohledu lidských práv, klasifikace dle status negativus, positivus, activus a pasivus, moc konstitutivní a konstituovaná.
12. Ústavní soudnictví a jeho úloha v oblasti ochrany ústavně zaručených základních práv, ústavní stížnost fyzické a právnické osoby.
13. Veřejný ochránce práv, jeho právní postavení, pravomoc, působnost.Nadstátní normativní systémy ochrany lidských práv, mechanismy jejich institucionální ochrany a vztah k ústavnosti ČR.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v systému Moodle, který obsahuje všechny podstatné informace a materiály k předmětu.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pezl Tomáš, Pezl Michael. Dokumenty ke studiu ústavního práva, 3. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-099-4.
-
Základní:
Klíma Karel a kol. Praktikum českého ústavního práva, 3. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-173-1.
-
Základní:
Klíma Karel. Ústavní právo, 3. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-000-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
42
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ústavní právo 1 státověda |
seznámit se s koncepcí ústavně garantovaných lidských práv v ČR a souvisejícími specifickými ústavněprávními instituty
podrobně se zaměřit zejména na Listinu základních práv a svobod, základní rysy prováděcí zákonné úpravy, jakož i judikaturu Ústavního soudu ČR |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v komplexu problematiky ústavně garantovaných lidských práv v ČR, jejich normativní, doktrinální i judiciální podobě i relevantních nadstátních souvislostech
rozumět a z ústavněprávní perspektivy relevantně nahlížet interakční dimenzi mezi veřejnou mocí a jednotlivcem v ústavním modelu ČR, a rozlišovat ústavní a podústavní dimenzi lidských práv
orientovat se rovněž v teoretických klasifikacích a obsahové hodnotě ústavního katalogu lidských práv ČR, jakož i v mechanismech jeho ochrany |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student bude schopen: - vymezit, klasifikovat, analyzovat a zhodnotit komplex naší ústavnosti i jeho jednotlivých rysů s patřičnou identifikací aspektů interakčních, inferenčních a kontextuálních ve významu vnitrostátním i nadstátním dokládající rozpoznání jejich poslání a smyslu - analyzovat postavení a fungování soustav veřejné moci ve smyslu jejich multipartity, tj. zahrnující moc zákonodárnou, výkonnou, soudní, kontrolní, cenově-stabilizační a územně samosprávnou ve smyslu jejich vnitřní i vzájemné konstrukční, funkční, vertikální a horizontální dělbě moci - zhodnotit naši ústavněprávní koncepci veřejné moci z perspektivy naplnění demokracie, efektivity, přiměřenosti, nadstátní komparatistiky, doktrinálních poznatků i axiologických východisek vyjádřených kupř. uznáním přirozenoprávních východisek základních práv - identifikovat ústavněprávní materii a její různé podoby též v prováděcích zákonných úpravách či naopak v dimenzi nadstátních dokumentů, a to v patřičném rozsahu a souvislostech s ústavním základem - orientovat se v judikatuře zejména ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva ve smyslu jejích závěrů i interpretační schematiky, aplikovat její závěry na normativní podobu naší ústavnosti a být schopen zhodnotit její dopady - aplikovat teoretické poznatky na příkladech vyžadujících formulaci vlastních kreativních řešení a rozpoznání nosných obsahových linií jednotlivých teoretických doktrín, jakož i schopnost jejich vzájemně proporčního uplatnění a zhodnocení interpretačních alternativ - analyzovat úpravu jednotlivých institutů de lege lata, rozpoznat její nedostatky a umět po komplexním zhodnocení poznatky doktrinálními i mezistátně-komparativními formulovat vlastní argumentačně podložené návrhy nových řešení - ovládnout rozsáhlý odborný pojmový aparát předmětu a osvojit si jeho odpovídající aplikaci, jakož i schopnost volně přecházet mezi jednotlivými tématy na základě rozpoznání jejich souvislostí s dovedností je analyzovat i syntetizovat |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientovat se v komplexu problematiky ústavně garantovaných lidských práv v ČR, jejich normativní, doktrinální i judiciální podobě i relevantních nadstátních souvislostech, rozumět a z ústavněprávní perspektivy relevantně nahlížet interakční dimenzi mezi veřejnou mocí a jednotlivcem v ústavním modelu ČR, a rozlišovat ústavní a podústavní dimenzi lidských práv, orientovat se rovněž v teoretických klasifikacích a obsahové hodnotě ústavního katalogu lidských práv ČR, jakož i v mechanismech jeho ochrany, orientovat se v judikatuře zejména ústavního soudu a Evropského soudu pro lidská práva ve smyslu jejích závěrů i interpretační schematiky, aplikovat její závěry na normativní podobu naší ústavnosti a být schopen zhodnotit její dopady , aplikovat teoretické poznatky na příkladech vyžadujících formulaci vlastních kreativních řešení a rozpoznání nosných obsahových linií jednotlivých teoretických doktrín, jakož i schopnost jejich vzájemně proporčního uplatnění a zhodnocení interpretačních alternativ, analyzovat úpravu jednotlivých institutů de lege lata, rozpoznat její nedostatky a umět po komplexním zhodnocení poznatky doktrinálními i mezistátně-komparativními formulovat vlastní argumentačně podložené návrhy nových řešení, ovládnout rozsáhlý odborný pojmový aparát předmětu a osvojit si jeho odpovídající aplikaci, jakož i schopnost volně přecházet mezi jednotlivými tématy na základě rozpoznání jejich souvislostí s dovedností je analyzovat i syntetizovat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|