|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9DIDŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9DIDŠ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika literatury
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Seminář
6
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/CDIDŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Školní literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, čtenářský subjekt žáka - čtenářský zájem, čtenářská kompetence a potřeba pubescenta a adolescenta, vztah literatury a učiva o literatuře, cíle literární výchovy na SŠ, koncepce a struktura učiva - kontextové pojetí učiva a integrované vyučování (významové vztahy mezi složkami předmětu Čj a mezi dalšími estetickovýchovnými předměty Vv a Hv), specifičnost problémové aktivizační metodiky v literární výchově - metody motivační, interpretační metodika rozvíjející žákovo čtenářství, metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu, aplikace metod tvořivé dramatiky; metody hodnocení a klasifikace, struktura vyučovací hodiny, tzv. aktuální literární výchova, učebnice pro literární výchovu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v semináři, jeden připravený výstup na zadané didaktické téma - metodika úvodní motivace nebo výkladu nebo procvičování nebo shrnování; věk žáka, ročník, učivové téma a cíle hodiny (včetně konkrétní čítanky a dalších pomůcek) si zvolí student.
|
Obsah
|
1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám, zvláště k obecné didaktice a literárněkomunikační teorii recepce, metody vědecké práce. 2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování. 3. Čtenářské kompetence pubescentů a adolescentů jako determinanta literární výchovy. 4. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu ČJ, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka, resp. G. 5. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady přiměřenosti, názornosti, kreativity a vědeckosti v procesu osvojování učiva, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu 6. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; podoby frontální, individuální a týmové práce žáků, místo písemné samostatné práce v literární výchově. 7. Didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace, principy didaktické interpretace textu; rozvíjení čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem syžetovým, lyrickým a v jednotlivých žánrech literárních druhů. 8. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně ? produkčních slovesných aktivitách. 9. Metody osvojování učiva o literatuře v historických periodách vývoje literatury starší (v evropském a světovém kontextu (expoziční metodika, problémový výklad, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu). 10. Metody osvojování učiva o směrech a stylech literatury moderní v 19., 20. a 21. století (didaktická interpretace textu jako metoda problémového výkladu). 11. Metody tvořivé dramatiky, vstup do role a jeho didaktické funkce, výrazné čtení jako interpretační metoda a zároveň cíl interpretace, metodika výrazného čtení žáka a pokusů o umělecký přednes. 12. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku, typy vyučovacích hodin na SŠ, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích; fáze přípravy učitele na vyučování. 13. Učebnice pro literární výchovu (zvláště čítanky ? didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), multimediální učebnice pro literární výchovu, práce s interaktivní tabulí, další pomůcky (druhy, funkce). 14. Diagnostické a evaluační metody.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. (100%),
Mgr. Vladimíra Pánková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995.
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. ISBN 80-7082-364-X.
-
Základní:
HNÍK Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Univerzita Karlova, nakl. Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
-
Základní:
LEDERBUCHOVÁ Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-891-6.
-
Doporučená:
NOVÁK Radomil. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava : Klub učitelů češtiny při katedře českého jazyka s didaktikou PdF Ostravské univerzity, 2002. ISBN 80-7042-221-1.
-
Doporučená:
JINDRÁČEK Václav. Dětská pojetí uměleckého textu jako východiska školní interpretace. Ústní nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2011. ISBN 978-80-7414-429-5.
-
Doporučená:
VALENTA Josef. Divadlo nebo život!, aneb, Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2019. ISBN 978-80-7437-306-0.
-
Doporučená:
POSLEDNÍ Petr. Hledání tvaru : současná literární kultura na gymnáziu. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Hodnoty v literatuře a v současném čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-476-4.
-
Doporučená:
KOŽMÍN Zdeněk. Interpretace básní. Praha: SPN, 1986.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-729-8.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Literární výchova ve škole: vzpomínky, vize, zkušenosti. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4481-9.
-
Doporučená:
VALENTA Josef. Metody a techniky dramatické výchovy : herní celky, dramata, hra v roli, typy dramatické výchovy, principy jednotlivých technik, řízení vyučování v dramatické výchově. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole : podíl doporučené četby na dětském čtenářství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-013-1.
-
Doporučená:
Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
ČAPEK Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ Iva et. al. Oborové didaktiky : vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Poezie, studenti a učitelé: recepce, interpretace, výuka. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3922-8.
-
Doporučená:
VALA Jaroslav. Poezie v literární výchově. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2761-4.
-
Doporučená:
GEJGUŠOVÁ Ivana. Principy a cesty školní výuky české literatury. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-956-1.
-
Doporučená:
NOVÁK Radomil. Prostor pro češtinu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-004-9.
-
Doporučená:
ŠKODA Jiří. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Doporučená:
SLAVÍK Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
BERÁNKOVÁ Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.
-
Doporučená:
KOŽMÍN Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
-
Doporučená:
FIŠER Zbyněk. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6121-7.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|