|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9DISZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9DISZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika slohové a komunikativ. výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty učitelství pro ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku komunikační a slohové výuky v souladu s RVP pro základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu: jeden seminární příspěvek, jedna seminární práce.
|
Obsah
|
1. Seznámení studentů s náplní seminářů, přidělení seminárních příspěvků a zadání seminárních prací. Studijní literatura.
2. Současná koncepce vyučování slohu, RVP.
3. Reprodukční a produkční sloh. Slohová práce a fáze její přípravy.
4. Příprava cvičné slohové práce (vypravování, popis) na základě předpisu větných vzorců.
5. Práce s osnovou a konceptem.
6. Pěstování souvislého mluveného projevu. Hodnocení stylové kvality projevu. Témata mluvních cvičení.
7. Komunikativní hledisko ve vyučování slohu.
8. Slohová cvičení. Praktické sestavování různých typů slohových cvičení (textových, stylizačních, konstrukčních, korekturních).
9. Cvičné a kontrolní slohové práce, jejich frekvence a rozsah. Metodika opravování slohových prací. Typy chyb.
10. Hodnocení a klasifikace písemných slohových prací a samostatných mluvených projevů žáků. Problém klasifikace při slohu.
11. Ukázky slohových prací žáků základní školy. Komentář zdařilých slohových hodin studentů v rámci profesní praxe v minulých letech.
12. Možnosti aktualizace a regionalizace učiva. Názornost, využívání pomůcek.
13. Prvky soutěživosti, her a dramatizace při hodinách slohu. Transformace slohových útvarů. Témata slohových prací. Kreativita ve slohu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Doporučená:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
-
Doporučená:
Učebnice českého jazyka pro základní školy.
-
Doporučená:
Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
-
Doporučená:
Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - analyzovat vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů učení žáka a učiva, - vést žáky na ZŠ k pochopení podstaty komunikačního záměru a komunikačního efektu, - žákům vysvětlit vliv objektivních a subjektivních slohotvorných činitelů při tvorbě textu, - promýšlet a volit účinné metody práce s textem, demonstrovat přístup k různým typům reprodukce, - uplatňovat metody produkčního slohu (při nácviku slohových postupů a slohových útvarů), - pružně a nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|