|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9LIMZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9LIMZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Literatura pro mládež
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifickými znaky a funkcemi literatury pro děti a mládež (LDM), s dětským aspektem v historickém vývoji LDM v kontextu literatury pro dospělé. Představit ústřední žánry LDM (se zaměřením na četbu pubescentů) a jejich význačné představitele, zvláště v české literatuře.
|
Požadavky na studenta
|
Semestrová práce písemná, interpretace dětského aspektu ve struktuře vybraného titulu LDM (pokus o literární kritiku titulu LDM).
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, dětský aspekt, objasnění pojmu intencionality. 2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, její normativnost, literární dílo a jeho struktura, literární dílo jako znak. 3. Lidová slovesnost, jednotlivé žánry, jejich charakteristika. 4. Pohádka v lidové slovesnosti, pohádka umělá, využití netradičních postupů, autoři v naší a světové literatuře. 5. Báje, pověsti, biblické příběhy ? a jejich adaptace v LDM. 6. Fantasy literatura. 7. Próza s dětským hrdinou, próza s dívčí hrdinkou, s chlapeckou postavou. 8. Dobrodružná literatura, vývoj, adaptace, klasická díla v naší a světové literatuře. 9. Uměleckonaučná literatura, autoři a díla. 10. Poezie pro děti, vývojové etapy, moderní česká a světová poezie. 11. Divadlo, televize a film pro děti a mládež. 12. Časopisy pro děti a mládež. Semináře Rámcově odpovídají tématům přednášek, jsou založeny na interpretaci textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sieglová, N. Česká autorská pohádka. Brno: Cerm, 2000.
-
Základní:
Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Základní:
Urbanová, Svatava. Metamorfózy dětské literatury : přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc: Votobia, 1999.
-
Základní:
Urbanová, S. a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004.
-
Základní:
Nezkusil, V. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež.. Praha: Albatros, 1993.
-
Základní:
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z dětské literatury. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Základní:
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Základní:
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Doporučená:
VUČKA, Tomáš. Cesta za modrým světlem : meditace nad texty Jaroslava Foglara. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2015. ISBN 978-80-87855-26-3.
-
Doporučená:
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, Svatava. Dialogy Ivy Procházkové. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-143-5.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, Svatava. Figury a figurace: studie o ilustracích, obrázkových knihách, albech, leporelech a komiksech. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-859-2.
-
Doporučená:
ČEŇKOVÁ, Jana. Jestlipak víte, kdo je lyrik? : o poezii pro děti a mladé čtenáře. Praha: Univerzita Karlova, nakl. Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5269-6.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, Svatava. Konfigurace: figury a figurace II. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021. ISBN 9788055526645.
-
Doporučená:
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus, 2008.
-
Doporučená:
Ladění : Časopis pro teorii a kritiku dětské literatury. Boskovice : Nakladatelství Albert, ----.
-
Doporučená:
Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí.. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
-
Doporučená:
Bubeníčková, Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
-
Doporučená:
On-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, Svatava. S holokaustem za zády : téma holokaustu v české a překladové literatuře pro děti a mládež vydávané po roce 1989. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7464-992-9.
-
Doporučená:
Řeřichová, V., Dorovský, I. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé.. Praha: Nakl. Libri, 2007.
-
Doporučená:
KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě : existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
-
Doporučená:
SLADOVÁ Jana. Umělecká literatura v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5101-5.
-
Doporučená:
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti - dovedou odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální, - znají žánry LDM, dokáží je charakterizovat v jejich vývoji a uvést jejich význačné představitele, zvláště české, - mají přehled o historickém vývoji české LDM v kontextu literatury pro dospělé, - orientují se v klasických autorských adaptacích folklórních předloh a umí je odlišit od historických pretextů, - dokážou interpretovat významy dětského aspektu ve vybraném titulu LDM v rovině tematických a jazykových složek |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
|
|
|
|