|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9SČC2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9SČC2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současný český jazyk 4
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky syntaxe a stylistiky českého jazyka. Z hlediska roviny synaktické je cílem disciplíny uvést studenty do problematiky syntagmatických vztahů na úrovni slov a vět, objasnit problematiku dvouvrcholové a jednovrcholové teorie věty, naučit je chápat rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové, vést je k poznání formálních prostředků vyjádření těchto vztahů. Cílem je dále ukázat základní rozdíly v syntaktickém popisu jazyka z pohledu závislostní syntaxe (větné členy) a z pohledu sémantické syntaxe (větné struktury). Z hlediska roviny stylistické je cílem předmětu seznámit studenty s podstatou jazykového stylu jako integračního principu výstavby komunikátu.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování seminární práce analytického charakteru. Úspěšné napsání tří zápočtových testů.
|
Obsah
|
Přednášky: 1. Úvodní výklady, náplň disciplíny, literatura oboru, skladba jako nauka o větných celcích. 2. Věta - výpověď, chápání pojmů v moderní syntaxi - věta podle postoje mluvčího. 3. Syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjadřování, (predikace, determinace, koordinace, apozice). 4. Odchylky od pravidelnosti větné stavby (motivované a nemotivované). 5. Základní větné členy a jejich vyjadřování. 6. Rozvíjející větné členy, atribut, atribut verbální, objekt, adverbiale. 7. Klasifikace větných struktur. Struktury podmětové a bezpodměté. 8. Typy větných struktur podle valence a intence. 9. Problematika výkladu souvětných struktur. 10. Slohotvorní činitelé objektivní a subjektivní, stylová oblast, stylová vrstva, stylový typ. 11. Soustava funkčních stylů a kritéria jejich klasifikace, slohové postupy a útvary. 12. Charakteristika jednotlivých normovaných funkčních stylů. 13. Textová syntax. Text a komunikace. Výpověď jako elementární textová jednotka. Komunikační akt, komunikační záměr.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmilauer, Vladimír. Novočeská skladba. Praha : Mikuta, 1947.
-
Základní:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba češtiny. Olomouc : Votobia, 1998. ISBN 80-7198-281-4.
-
Základní:
Bauer, Jaroslav; Grepl, Miroslav. Skladba spisovné češtiny. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Základní:
Grepl, Miroslav; Karlík, Petr. Skladba spisovné češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Základní:
Vaňková, Jana; Vejvodová, Jana. Soubor úkolů k syntaktické analýze textů. I.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-325-6.
-
Základní:
Čechová, Marie. Současná česká stylistika. Praha : ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
-
Základní:
Čechová, Marie; Krčmová, Marie,; Minářová, Eva. Současná stylistika. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
-
Základní:
Čechová, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 1997. ISBN 80-85866-21-8.
-
Základní:
Daneš, František; Hlavsa, Zdeněk. Větné vzorce v češtině. Praha : Academia, 1981.
-
Doporučená:
Štícha, František. Akademická gramatika spisovné češtiny. 2013. ISBN 978-80-200-2205-9.
-
Doporučená:
Čechová, M. a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Bachmannová, Jarmila,; Karlík, Petr; Nekula, Marek; Pleskalová, Jana. Encyklopedický slovník češtiny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-484-X.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav. Jak dál v syntaxi. Vyd. 1. Brno : Host, 2011. ISBN 978-80-7294-511-5.
-
Doporučená:
Štícha, František. Kapitoly z české gramatiky. Vyd. 1. Praha : Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1845-8.
-
Doporučená:
Daneš, František. Mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. a pedagog. fakult. Díl 3., Skladba. Praha : Academia, 1987.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Doporučená:
Mistrík, Jozef. Štylistika. Prvé vydanie. 1985.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Učebnice větného rozboru. Praha : Státní pedagogické nakladtelství, 1977.
-
Doporučená:
Daneš, F. Věta a text. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Hausenblas, Karel. Výstavba jazykových projevů a styl. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Kopečný, František. Základy české skladby. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1958.
-
Doporučená:
Jedlička, Alois. Základy české stylistiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat základní stavbu věty |
vymezit základní rozdíl mezi větou a souvětím |
vysvětlit principy syntaktického pravopisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat zásady syntaktického pravopisu |
provést syntaktický rozbor pravidelných typů vět a souvětí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat větné členy |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určit syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
vymezit základní rozdíly mezi pojmy věta a výpověď |
vysvětlit základní otázky sémanticky orientované syntaxe (gramatický větný vzorec, sémantický větný vzorec) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat souvislý text z hlediska stavby souvětných celků, z hlediska větněčlenské platnosti jednotlivých výrazů |
zapsat větnými vzorci základové větné struktury jednotlivých výpovědí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
tři průběžné testy v průběhu semestru, hodnocení formativní. Zkouška kombinovaná: jeden závěrečný písemný test, hodnocení sumativní, ústní část zkoušky, výklad jednotlivých témat v širších souvislostech |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|