|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9SČJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9SČJ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současný český jazyk 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na základě seznámení s tradičními českými teoriemi o struktuře věty coby základní jednotky jazykového systému dovést studenty k dovednosti analyzovat správně větné celky a k dovednosti aplikovat teoretické poznatky v pravopise syntaktickém, seznámit studenty se stylovou diferenciací českého jazyka a vybavit je dovedností volit jazykové prostředky adekvátně vzhledem k různým aspektům komunikační situace.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky k udělení zápočtu: postupové testy (úspěšné 2 ze 4), zadávány průběžně.
|
Obsah
|
Syntax:
Věta a výpověď. Predikát. Subjekt. Ostatní větné členy. Větné členy několikanásobné a komplexní. Výrazy, které nejsou větnými členy. Věty podle členitosti. Větné ekvivalenty a fragmenty. Polovětné konstrukce. Věta jednoduchá. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Konstrukční zvláštnosti a výpovědní modifikace. Odchylky od větné stavby. Věta složená /souvětí podřadné/. Věta hlavní, vedlejší, řídící, závislá. Konstrukce a struktura složené věty. Klasifikace vedlejších vět. Souvětí /souvětí souřadné/ Druhy souvětí. Aktuální členění výpovědi. Výpovědní funkce. Slovosled. Větosled. Modalita a emocionalita ve výpovědi. Základy valenční syntaxe - tvoření ZSV, větné vzorce, větotvorné vztahy.
Stylistika:
Výstavba jazykového projevu. Slohotvorní činitelé. Styl projevů mluvených a psaných. Soustava funkčních stylů. Lexikální prostředky se slohovou platností. Stylistické využití významu slov. Hláskové a grafické prostředky se slohovou platností. Morfologické, slovotvorné a syntaktické prostředky se slohovou platností. Kompozice jazykového projevu, slohové postupy a útvary.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Zdeněk Suda, CSc. (100%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hubáček, Jaroslav. Český jazyk pro studující učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23958-7.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl. Skladba češtiny pro studium učitelství prvního stupně ZŠ. 1. vyd. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1988.
-
Doporučená:
Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.
-
Doporučená:
Hubáček, Josef. Texty pro seminář ze stylistiky pro posluchače pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Doporučená:
Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky : Vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Jedlička, Alois. Základy české stylistiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - identifikovat významové a formální vztahy mezi větnými členy, - analyzovat větu jednoduchou a určit jednotlivé větné členy, - naznačit správně stavbu věty jednoduché grafem lineárním i planimetrickým, - porovnat tradiční závislostní a moderní sémanticky orientovanou syntax a jejich přístupy k syntaktickému zkoumání, - analyzovat souvětí, - rozlišit věty hlavní a věty vedlejší, - určit druhy vedlejších vět, - naznačit stavbu souvětí graficky i větným vzorcem, který se používá na 1. stupni ZŠ, - identifikovat nepravidelnosti ve stavbě větné, tj. odchylky motivované i nemotivované, - vysvětlit podstatu nemotivovaných odchylek, - nahradit nemotivovanou odchylku správným vyjádřením, - psát správně interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí, - porozumět stylové diferenciaci českého jazyka, - volit jazykové prostředky adekvátně vzhledem k různým aspektům komunikační situace |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|