|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9ZZK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9ZZK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Závěrečná zkouška - český jazyk
|
Způsob zakončení
|
Závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Závěrečná zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Závěrečná zkouška certifikátového studia. Student prokáže znalost základních etap vývoje češtiny, pochopí vývojové tendence a je schopen vysvětlit vztah mezi historickým vývojem jazykových jevů a současnou jazykovou situací. Dokáže vysvětlit podstatu teorie spisovného jazyka a jazykové kultury. Rozumí základním principům výstavby textu, zejména v rovině textové koherence (prostředky koherence, tematické posloupnosti, aktuální větné členění). Chápe významové vztahy mezi textovými jednotkami. Orientuje se v základních etapách literárního vývoje, při interpretaci uměleckého textu je schopen aplikovat literárněteoretické poznatky. Prokáže znalost soudobých moderních didaktických tendencí a jejich aplikaci ve vyučovacím procesu. Obsahem zkoušky je aplikace teoretických poznatků z lingvistických, literárněhistorických, literárněvědných a didaktických disciplín na konkrétních textech.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Tematické okruhy k závěrečné zkoušce programu celoživotního vzdělávání:
JAZYK 1. Národní jazyk a jeho stratifikace, norma a kodifikace, spisovný jazyk, vývoj názorů na vymezení spisovného jazyka, jazyková kultura. 2. Formální a funkční morfologie jmen z vývojového hlediska. 3. Formální a funkční morfologie sloves z vývojového hlediska. 4. Syntax větná, problematika sémanticky orientované syntaxe (věta ? větný ekvivalent, větný vzorec, valence, intence, výpověď ? obsah, zvuková stránka, komunikativní funkce). 5. Nadvětné syntaktické jednotky: věta složená a souvětí, hypotaxe, parataxe. 6. Text, textová lingvistika, aktuální větné členění, koherence textu a kondenzace textu. 7. Charakteristika českého jazyka a jeho vývoje, zařazení češtiny mezi ostatní jazyky a její vztahy zejména k jazykům slovanským. 8. Současná koncepce vyučování českého jazyka a slohové a komunikační výchovy. Pomocné knihy a pomůcky.
LITERATURA 1. Česká literatura od počátků do husitské doby. 2. Český literární humanismus, česká literatura období baroka (raného novověku) ? protireformace. 3. Národní obrození. 4. Česká poezie druhé poloviny 19. století. 5. Česká próza a drama druhé poloviny 19. století. 6. Česká literatura od devadesátých let 19. století do roku 1918. 7. Česká meziválečná literatura. 8. Česká poezie od roku 1945 do současnosti. 9. Česká próza od roku 1945 do současnosti. 10. České drama od roku 1945 do současnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů. Student prokáže znalost základních etap vývoje češtiny, pochopí vývojové tendence a je schopen vysvětlit vztah mezi historickým vývojem jazykových jevů a současnou jazykovou situací. Dokáže vysvětlit podstatu teorie spisovného jazyka a jazykové kultury. Rozumí základním principům výstavby textu, zejména v rovině textové koherence (prostředky koherence, tematické posloupnosti, aktuální větné členění). Chápe významové vztahy mezi textovými jednotkami. Orientuje se v základních etapách literárního vývoje, při interpretaci uměleckého textu je schopen aplikovat literárněteoretické poznatky. Prokáže znalost soudobých moderních didaktických tendencí a jejich aplikaci ve vyučovacím procesu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|