|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DID1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DID1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika českého jazyka 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
80 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty učitelství pro 1. stupeň ZŠ kompetencemi potřebnými pro výuku jazykové složky předmětu český jazyk a literatura v souladu s RVP ZV.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní práce v semináři, seminární práce: příprava vyučovací jednotky jazykové složky předmětu český jazyk, alternativně pořízení videozáznamu vlastní výuky jazykové složky předmětu český jazyk.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Vymezení didaktiky českého jazyka, předmět zkoumání disciplíny.
2. Vzdělávací oblast jazyk a jazyková komunikace v RVP ZV.
3. Obecné a speciální didaktické zásady uplatňované v jazykovém vyučování
4. Vyučovací metody a organizační formy ve vzdělávací oblasti jazyk a jazyková komunikace.
5. Příprava na vyučovací hodinu.
6. Učivo o slovní zásobě a významu slov.
7. Učivo o tvoření slov a stavbě slov.
8. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie jmen.
9. Učivo z morfologie - mluvnické kategorie sloves.
10. Učivo ze skladby - věta jednoduchá a souvětí.
11. Učivo ze skladby - syntaktické vztahy, skladební dvojice, větné členy.
12. Učivo ze skladby - druhy vět, pořádek vět, přímá řeč.
13. Učivo z hláskosloví a pravopisný výcvik.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brabcová, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.
-
Základní:
SVOBODOVÁ, Jana. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky : Počáteční fáze výuky mateřštiny.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
-
Základní:
David, Milan. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. České Budějovice, 2002.
-
Základní:
Štěpáník Stanislav a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
-
Doporučená:
Kamiš, Karel; Hanzová, Marie. Didaktika českého jazyka a literatury. 2016. ISBN 978-80-7452-124-9.
-
Doporučená:
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
Doporučená:
Hník, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy : inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany : H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
-
Doporučená:
Liptáková Ĺudmila. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov, 2015. ISBN 978-80-555-2951-6.
-
Doporučená:
Pravdová, Markéta,; Beneš, Martin. Jsme v češtině doma?. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2146-5.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Šmejkalová Martina. Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha, 2011. ISBN 978-80-7290-603.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996.
-
Doporučená:
Štěpáník Stanislav, Šmejkalová Martina. Průvodce začínajícího češtináře. Praha, 2016. ISBN 9788072909490.
-
Doporučená:
Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991.
-
Doporučená:
Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-751-0.
-
Doporučená:
Nováková, Iva. Víš, co čteš? : luštění s nácvikem pozorného čtení. 2014. ISBN 978-80-262-0775-7.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla. Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní pojmy z fonetiky, morfologie, tvoření slov, morfematiky, syntaxe, lexikologie, |
vysvětlit vztah mezi jednotlivými jazykovými rovinami. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady spisovné výslovnosti, |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných, |
napsat text v souladu s pravidly českého pravopisu, |
provést morfematickou a slovotvornou analýzu slova, morfologickou analýzu slovních tvarů v textu, syntaktickou analýzu větných celků. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit, jak je v jazykové složce předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ třeba respektovat jednotlivé obecné i speciální didaktické zásady |
porovnat účinnost jednotlivých vyučovacích metod a organizačních forem ve vztahu k různým jazykovým jevům, které si mají žáci osvojit |
porovnat různé typy jazykových cvičení užívaných na 1. stupni ZŠ |
vysvětlit, které logicko-myšlenkové procesy žák uplatňuje, když si osvojuje konkrétní jazykové jevy |
porovnat očekávané výstupy v jazykové výchově v 1. a 2. období uvedené v RVP ZV |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
volit funkčně různé organizační formy pro jazykovou výchovu |
navrhnout vyučovací jednotky jazykové složky předmětu různého tematického zaměření |
vhodně aplikovat různé vyučovací metody |
nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a komunikační a literární výchovu) |
nenásilně propojit jazykovou výchovu s jinými předměty vyučovanými na 1. stupni ZŠ |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|