|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / DPRX2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
DPRX2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika psaní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
85 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/DPRX2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KČJ/DCP1, KČJ/DCP2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poučit o předmětu psaní na 1. st. ZŠ. Vývoj latinky, analýza psacího pohybu, kvalitativní a kvantitativní znaky písma, psací dovednosti a návyky. Osobitý rukopis, metody nácviku psaní a vyučování psaní v současné škole. Nedostatky a poruchy psaní, výzkum dětského písma a příprava na vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Individuální vystoupení. Seminární práce.
Test (v případě neúčasti na výuce). Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
1. Cíle a obsah vyučování, školní zralost a předškolní příprava na psaní.
2. Vývoj metod počátečního psaní, reforma písma, ukázky písma, prvky písmen.
3. Základní znaky písma, kvalita a kvantita písma.
4. Psychologické a pedagogické aspekty psaní.
5. Přípravné období na psaní, rozvoj grafomotoriky, pracovní a hygienické návyky.
6. Současná výuka psaní v 1. ročníku ZŠ a problémy nácviku psaní.
7. Vyučovací postupy při nácviku prvopočátečního psaní, současné písanky, jejich metodická analýza.
8. Využití pomocné liniatury jako možnost optimalizace počátečního psaní, příčiny obtíží u začátečníků, poruchy psané řeči.
9. Metodika psaní levou rukou, alternativní metody výuky psaní.
10. Jak odstranit chyby při psaní, klasifikace a hodnocení, diagnostika.
11. Možnosti zklidnění žáků před psaním, relaxace, cviky pro uvolnění ruky a prstů.
12. Rozvíjení písemného projevu žáků ve druhém a třetím ročníku ZŠ, současné písanky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi. informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit pojmy z foneticko-fonologické roviny, orientovat se v klasifikaci českých hlásek |
objasnit základní pojmy z morfologické, syntaktické a lexikální roviny na středoškolské úrovni |
objasnit základní pojmy z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat ve svém projevu spisovný český jazyk |
dodržovat ve svém projevu zásady správné výslovnosti |
používá při psaní korektní úchop |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
reflexe písemného projevu s ohledem na věk žáka |
objasnit zápis dítěte do 1. ročníku ZŠ |
popsat sledování zralosti jednotlivých oblastí CNS jako předpoklad pro psaní u předškoláka a raného školáka |
vysvětlit vztah vývoje mozku, vývoje motoriky a procesu psaní |
objasnit vývoj laterality ruky a oka |
popsat korektní úchop ruky a správné návyky při psaní |
popsat nácvik psaní pro jednotlivá období |
objasnit opravu a hodnocení písemného projevu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
metakognice a sebereflexe při využití postupů při nácviku psaní vázaným písmem |
předvést korektní úchop psacího náčiní v dominantní i nedominantní ruce |
předvést psaní vázaným písmem na tabuli i do písanky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|