|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / ISTE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
ISTE
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Interpretace staročeských textů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubit studentovy dovednosti interpretovat staročeský text a na základě analýzy staročeských jazykových prostředků rozšířit studentovy znalosti vývojových procesů českého jazyka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v semináři. Zpracování seminárního úkolu - interpretace staročeského textu, výsledky interpretace budou představeny v prezentaci na semináři.
|
Obsah
|
1. Uvedení do práce v semináři, zadání seminárních úkolů, staročeské rukopisy - zásady vydávání staročeských textů, edice.
2. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
3. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
4. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
5. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
6. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
7. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
8. Četba a rozbor veršované staročeské epiky (podle volby - Legenda o svaté Kateřině).
9.. Četba a rozbor staročeské Bible.
10. Četba a rozbor staročeské Bible.
11. Četba a rozbor staročeské Bible.
12. 13. Závěr semináře - zhodnocení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lamprecht, Arnošt; Bauer, Jaroslav; Šlosar, Dušan. Historická mluvnice češtiny : Vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Základní:
http://vokabular.ujc.cas.cz/.
-
Doporučená:
Kyas, Vladimír. Česká bible v dějinách národního písemnictví. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-105-9.
-
Doporučená:
Čornejová, Michaela; Rychnovská, Lucie; Zemanová, Jana (eds.). Dějiny českého pravopisu (do r. 1902). Brno : Host, 2010.
-
Doporučená:
Bělič, Jaromír; Kamiš, Adolf; Kučera, Karel. Malý staročeský slovník. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Lehár, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1983.
-
Doporučená:
Němec, Igor. Slova a dějiny. Praha : Academia, 1980.
-
Doporučená:
Staročeský slovník. dodatky, Úvodní stati, soupis pramenů a zkratek. 1. vyd. Praha : Academia, 1968.
-
Doporučená:
Daňhelka, Jiří. Textologie a starší česká literatura. Vydání první. 2013. ISBN 978-80-85778-93-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit vývojové tendence v klasické a v pozdní praslovanštině |
charakterizovat morfologický systém staroslověnštiny |
vysvětlit vývoj českého hláskosloví od pračeštiny do současnosti |
vysvětlit vývoj českého morfologického systému jmen a sloves |
|
|
|
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
s pomocí učitele inerpretovat vybrané jazykové prostředky ve staročeském textu |
hodnotit vývojové tendence jazykového systému češtiny |
|
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hodnotit jazykové prostředky všech rovin užité v analyzovaném staročeském textu |
vysvětlit jazykové jevy současného jazykového systému jako výsledek historického vývoje |
|
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
číst s porozuměním náročnější transliterovaný staročeský text |
samostatně analyzovat staročeské jazykové prostředky všech rovin jazyka se zřetelem k vývoji a vzhledem k současnému jazykovému systému |
samostatně pracovat s informačními zdroji a s odbornou literaturou |
|
|
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
|
|
|
|