|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / L1M1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
L1M1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Literatura pro děti a mládež 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
83 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KČJ/LMNŠ1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se specifickými znaky a funkcemi literatury pro děti a mládež (LDM), s dětským aspektem v historickém vývoji LDM, se zřetelem ke grafickému řešení knihy a k ilustrační tvorbě. Představit ústřední žánry LDM (se zaměřením na četbu prepubescentů) a jejich význačné představitele - jak v českém, tak světovém kontextu. V kontextu světové literatury bude pozornost zaměřena na autory a tituly, které se v překladech staly četbou českých dětí a mládeže a ovlivnily vývoj české LDM.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce písemná - interpretace dětského aspektu ve struktuře vybraného titulu LDM (pokus o literární kritiku titulu LDM pro prepubescenty).
Zápočtový test.
|
Obsah
|
Přednášky:
1. Literatura pro děti a mládež, její klasifikace, funkce, dětský aspekt a jeho vývoj, objasnění pojmu intencionality;
2. Literární žánry, vytváření žánrového povědomí, některé otázky poetiky, literární dílo a jeho struktura, zohlednění dětského aspektu ve struktuře literárního díla jako znaku i jako věci;
3.-5. Pohádka v lidové slovesnosti, žánrová charakteristika, rozlišení klasické a autorské adaptace, dětské a kritické (vědecké) edice, autoři v české a světové literatuře; klasické edice a jejich ilustrátoři;
6.-8. Pohádka umělá (autorská), žánrová charakteristika, komparace s pohádkou lidovou, využití netradičních postupů (například nonsensu), autoři v naší a světové literatuře, dovedeno do současnosti;
9-10. Báje antické a orientální, adaptace a jejich autoři, zohlednění dětského aspektu a symbolické roviny mytických příběhů (vytváření analogie k žitým či historickým situacím, ideálně se zřetelem k prepubescentovi);
11. Biblické příběhy jako zdroj uměleckých aluzí a součást kulturního povědomí, adaptace české i světové (včetně humorných parafrází a travestie) a jejich autoři;
12.-13. Fantasy literatura, syžetová schémata, autoři především se zřetelem ke světové literatuře;
V některých přednáškách navíc probíhá práce s uměleckými texty z okruhu dětské literatury, prezentují se zde možnosti didaktického využití těchto textů v pedagogické praxi. Takto koncipované přednášky suplují chybějící (nerozvrhované) semináře.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šmahelová, H. Návraty a proměny: literární adaptace lidových pohádek. Praha, Albatros, 1989.
-
Základní:
Toman, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
-
Základní:
Čeňková, J. ad. Vývoj literatury pro děti amládež a její žánrové struktury. Praha, Portál, 2006.
-
Základní:
Urbanová, Svatava; Rosová, Milena. Žánry, osobnosti, díla : (Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež-antologie). Vyd. 5., uprav. a dopl. Ostrava : Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-046-7.
-
Doporučená:
Sirovátka, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno : Ústav pro etnografii a folkloristiku Akademie věd České republiky, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
-
Doporučená:
Chaloupka, Otakar. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1985.
-
Doporučená:
ČERNOUŠEK, Michal. Děti a svět pohádek: Kouzlo vyprávěného slova.. Praha: Portál, 2019.
-
Doporučená:
TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti. České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus. 2008.
-
Doporučená:
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Urbanová, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc, Votobia, 2003.
-
Doporučená:
Urbanová, S. Metamorfózy dětské literatury: přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost s. Olomouc, Votobia, 1999.
-
Doporučená:
BUBENÍČKOVÁ Petra. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Liberec: Bor, 2016. ISBN 978-80-87607-65-7.
-
Doporučená:
DĚDINOVÁ, Tereza. Po divné krajině: charakteristika a vnitřní členění fantastické literatury. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7871-0.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5.
-
Doporučená:
SLANINA Ondřej. Poutník světem fantazie. Praha: Charon media, 2018. ISBN 978-80-904975-3-5.
-
Doporučená:
NOVÁKOVÁ, Luisa. Proměny české pohádky: K historii žánru ve čtyřicátých letech dvacátého století. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5026-6.
-
Doporučená:
URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let 20. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7042-668-3.
-
Doporučená:
BŘEZINOVÁ, Helena. Slavíci, mořské víly a bolavé zuby: pohádky H. Ch. Andersena: mezi romantismem a modernitou. Brno: Host, 2018.
-
Doporučená:
Řeřichová, V., Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež: zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007.
-
Doporučená:
KUBECZKOVÁ, Olga. Smrt a dítě: existenciální motivika v české literatuře pro děti a mládež. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-278-4.
-
Doporučená:
ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
-
Doporučená:
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017.
-
Doporučená:
Zlatý máj : o dětské literatuře a umění. Praha : Česká sekce IBBY, ---.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v žánrové a tematické struktuře dětské literatury |
vyjmenovat nejdůležitější představitele a jejich dílo z oblasti dětské literatury |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyjádřit interpretační soud o uměleckém textu z oblasti dětské literatury |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit specifičnost dětské literatury |
odlišit intencionální literaturu pro děti a mládež od neintencionální |
popsat vývoj dětského aspektu v LDM (jak v české, tak světové) |
vyjmenovat ústřední žánry LDM |
charakterizovat pohádku lidovou i autorskou, mytické adaptace, fantasy literaturu, vše v českém i světovém kontextu s přihlédnutím k vývojovému aspektu žánrů |
vyjmenovat reprezentativní představitele daných žánrů (jak v české, tak světové literatuře) |
rozlišit klasickou a autorskou adaptaci folklórních předloh, zejména u pohádky |
specifikovat rysy autorského stylu u význačných představitelů LDM |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat rozdílnou kvalitu dětského aspektu ve starší literatuře a v literatuře moderní |
porovnat lidovou pohádku a autorskou pohádku |
interpretovat vybraný titul LDM se zřetelem k dětskému čtenáři |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Práce s uměleckým textem |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|