|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LB
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lingvistická bohemistika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 30
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvedení posluchačů do základů filologické práce a do zmíněného oboru, seznámení je se základní literturou a problematikou oboru. Kurz přináší základní charakteristiku českého národního jazyka (typologickou, stratifikační, strukturní, jazykovědnou), přibližuje jeho vznik a základní vývojové etapy, prezentuje teorii spisovného jazyka, seznamuje s vývojem a významnými osobnostmi jazykovědné bohemistiky.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí probrané látky (úspěšné napsání testu), aktivní účast v diskusi a přednesení referátu.
|
Obsah
|
1. Místo češtiny mezi ostatními jazyky
2. Čeština a její charakteristické rysy; jazyk a národ
3. Vymezení českého národního jazyka; čeština ve světě
4. Stratifikace českého národního jazyka, česká jazyková situace
5. Dialekty a interdialekty
6. Pražský lingvistický kroužek - osobnosti a jejich přínos
7. Teorie spisovného jazyka, vývojové tendence spisovné češtiny
8. Kapitoly z vývoje lingvistické bohemistiky
9. Teorie jazykové kultury, koncept minimální intervence
10. Čeština a komunikace, komunikace psaná a mluvená
11. Evropská jazyková politika, čeština v evropském kontextu
12. Význačné osobnosti lingvistické bohemistiky a jejich dílo
13. Bohemistické instituce, periodika LB; zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Růžena Písková, Ph.D. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. (100%),
PhDr. Eva Pasáčková, CSc. (100%),
Mgr. Růžena Písková, Ph.D. (100%),
Mgr. Martina Spěváčková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Osolsobě, K. Česká morfologie a korpus.
-
Doporučená:
Daneš, František. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0617-6.
-
Doporučená:
Sgall, Petr; Hronek, Jiří. Čeština bez příkras. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Čmejkrová, Světla. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0589-7.
-
Doporučená:
Svobodová, Jana. Čeština na rozcestí. Ostrava, 2014.
-
Doporučená:
Svobodová, J. Čeština na rozcestí.
-
Doporučená:
Čermák, František. Jazyk a jazykověda : (Přehled). 1. vyd. Praha : Pražská imaginace, 1994. ISBN 80-7110-149-4.
-
Doporučená:
Pleskalová Jana a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha, 2007.
-
Doporučená:
Cvrček, Václav a kol. Mluvnice současné češtiny. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Panevová, J. Mluvnice současné češtiny 2..
-
Doporučená:
Štícha, František. Možnosti a meze české gramatiky. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1463-2.
-
Doporučená:
Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Pleskalová, Jana. Nový encyklopedický slovník češtiny. 2016. ISBN 978-80-7422-480-5.
-
Doporučená:
Uličný, O. Preliminaria k moderní mluvnici češtiny.
-
Doporučená:
Grepl, Miroslav,; Karlík, Petr,; Nekula, Marek,; Rusínová, Zdenka. Příruční mluvnice češtiny. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-980-5.
-
Doporučená:
Cvrček, Václav. Regulace jazyka a koncept minimální intervence. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Bednaříková, Božena. Slovo a jeho struktura.
-
Doporučená:
Brabcová, Radoslava; Martincová, Olga. Současný český jazyk : Slovník lingvistické terminologie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-7066-061-9.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav. Spisovná čeština a jazyková kultura. v Praze : Melantrich, 1932.
-
Doporučená:
Spisovná čeština a jazyková kultura 1993 : sborník z olomoucké konference 23.- 27.8.1993. 1. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. ISBN 80-85899-02-7.
-
Doporučená:
Jedlička, Alois. Spisovný jazyk v současné komunikaci. Praha : Univerzita Karlova, 1978.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav. Studie o spisovném jazyce. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
-
Doporučená:
Cvrček, Václav. Teorie jazykové kultury po roce 1945. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Uličný, Oldřich. Úvahy o české morfologii.
-
Doporučená:
Hrbáček, Josef. Úvod do studia českého jazyka : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
Doporučená:
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc : Rubico, 1998. ISBN 80-85839-24-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat jazykové roviny |
popsat rozvrstvení národního jazyka |
charakterizovat spisovný a nespisovný jazyk |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišit jazykové prostředky spisovné a nespisovné na jednotlivých jazykových rovinách |
užívat české lingvistické pojmosloví |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student dokáže zařadit češtinu do kontextu ostatních jazyků (na základě její typologie aj.) a popsat její základní relevantní rysy, umí odlišit jazykové prostředky jak na ose spisovnost - nespisovnost, tak v rámci spisovné češtiny (knižnost/archaičnost - neutrálnost - hovorovost), chápe jejich roli v komunikaci, adekvátně interpretuje roli jednotlivých variet českého národního jazyka, orientuje se v české jazykové situaci i v otázkách jazykové kultury, rozumí základním zákonitostem jazykového vývoje, umí pojednat o základních vývojových trendech v lingvistické bohemistice i prezentovat dílo klíčových osobností naší bohemistiky, zvládá základy filologické práce (zásady bibliografické citace aj.), má přehled o vybraných významných bohemistických dílech i o bázových etapách vývoje českého jazyka |
popsat základní rysy češtiny jak po jednotlivých jazykových rovinách, tak z hlediska typologického |
charakterizovat českou jazykovou situaci |
definovat specifika komunikace psané a mluvené a komunikace vůbec |
zařadit češtinu do kontextu slovanských jazyků |
vysvětlit užití a roli strukturních i nestrukturních variet českého jazyka i základních pojmů teorie jazykové kultury (norma, úzus, kodifikace) |
charakterizovat podstatu a význam Pražského lingvistického kroužku i přínos jeho představitelů |
popsat zásady evropské jazykové politiky (včetně otázky popisů úrovní češtiny a Společného evropského referenčního rámce pro jazyky) |
prezentovat obsah a charakterizovat zaměření vybraných základních děl lingvistické bohemistiky, významná periodika i instituce |
vysvětlit základy filologické práce |
popsat základní etapy vývoje českého jazyka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
identifikovat konkrétní varietu českého národního jazyka v konkrétním komunikátu |
obhájit názor na adekvátnost zařazení určitého útvaru češtiny v konkrétní komunikační situaci |
na odborné úrovni diskutovat o významných otázkách lingvistické bohemistiky (např. role úzu při kodifikaci prestižní variety českého národního jazyka) |
zpracovat odborný referát na zadané téma lingvistické bohemistiky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|