|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / PECP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
PECP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Předškol. aspekty element. čtení a psaní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Předškolní aspekty elementárního čtení a psaní
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KNJ/PECP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Poučit o elementárním čtení a psaní. Vývoj českého slabikáře. Metodika přípravného období na čtení a psaní, rozvoj dětské řeči a grafomotoriky. Jazykové hry a hry na rozvoj smyslů, zejména zraku a sluchu. Grafomotorická cvičení.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Individuální vystoupení. Sestavit týdenní plán jazykové výchovy a přípravu na zaměstnání pětiletých až šestiletých dětí v MŠ (včetně 5 kresebných cviků k rozvoji grafomotoriky a uvolnění ruky s komentářem). Předložit vypracovaný sešit s kresebnými cviky. Dva testy (průběžný a závěrečný).
|
Obsah
|
1. Jazyková výchova v předškolním věku.
2. Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pětiletých až šestiletých dětí.
3. Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží.
4. Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách.
5. Metoda Dobrého startu, levoruké dítě.
6. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.
7. Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy.
8. Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy.
9. Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole.
10. Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování
11. Hry s hláskami a písmeny.
12. Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě.
13. Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi, informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002.
-
Doporučená:
Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.
-
Doporučená:
Šmelová, Eva; Prášilová, Michaela. Didaktika předškolního vzdělávání. 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
-
Doporučená:
Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.
-
Doporučená:
Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Kurikulum předškolní výchovy : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. 4. díl, Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 2. díl, Léto v mateřské škole : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-245-9.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 3. díl, Podzim v mateřské škole :.
-
Doporučená:
Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998.
-
Doporučená:
Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994.
-
Doporučená:
Speciální pedagog v mateřské škole.
-
Doporučená:
Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987.
-
Doporučená:
Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl mít základní znalosti z vývojové psychologie, pedagogické psychologie a obecné didaktiky. Měl by se orientovat v logopedické problematice a mít elementární lingvistické základy v českém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se bude orientovat v jazykové výchově předškolního věku, objasní problematiku rozvoje grafomotoriky, dokáže připravit a zdůvodnit vhodnost kresebných cviků pro uvolňování dětské ruky, bude dbát na správný úchop kresebného náčiní a naučí se aplikovat metodické pokyny pro práci s levorukým dítětem. Bude znát didaktické jazykové hry a dokáže je využít k rozvoji dětské řeči, výslovnosti a k rozvoji smyslů, zejména zraku a sluchu. Seznámí se s výukou čtení a psaní v 1. třídě a současnými učebnicemi |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|