|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SLMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SLMV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Světová literatura pro mládež
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s pojmem světová literatura a s metodickými přístupy k jejímu zkoumání. Představit jim vývoj světové literatury pro děti a mládež (LDM) v její žánrové struktuře napříč velkými národními literaturami. Upozornit studenty na přední autory v jednotlivých národních literaturách a na jejich reprezentativní díla, pozornost zaměřit na autory a tituly, které se v překladech staly četbou českých dětí a mládeže a ovlivnily vývoj české LDM.
|
Požadavky na studenta
|
1. Seminární práce - interpretace dětského aspektu ve struktuře vybraného titulu světové LDM z posledního dvacetiletí.
2. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Světové pohádkové látky v romantických adaptacích
2. Moderní autorská pohádka (klasikové světové pohádky od 19. stol. do současnosti, poetika žánru, vývojové linie, typy).
3. Příběhová próza pro děti - s referenčním hrdinou, se zvířecím hrdinou.
4. Intencionální literatura pro mládež - s chlapeckým hrdinou, s dívčí hrdinkou.
5. Klasikové dobrodružné literatury jako četby mládeže, intencionální literatura s dobrodružnými tématy.
6. Sci-fi literatura jako četba mládeže, intencionální sci-fi.
7. Fantasy literatura.
8. Světové báje a pověsti v literárních adaptacích pro mládež - českých i cizích.
9. Komiks.
Pozornost bude zaměřena k tzv. velkým literaturám: německého jazyka, francouzské, angloamerické, ruské, ale i polské a slovenské. Moderní autorské pohádce, dobrodružné a fantasy literatuře bude věnováno více přednášek, témata seminářů budou identická, práce v semináři bude založena především na interpretaci textu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v LMS Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šubrtová, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež. [Díl] I.. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-072-3.
-
Základní:
Šubrtová, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež. [Díl] II.. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-093-6.
-
Základní:
Řeřichová, V Sladová, J. ad. Literatura pro děti a mládež anglicky mluvících zemí. Olomouc: Nakl. Hanex, 2008.
-
Základní:
Gejgušová, Ivana. Osobnosti a díla světové literatury pro děti a mládež. Ostrava : Ostravská univerzita, 2002.
-
Základní:
Urbanová, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci : Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
-
Základní:
Čeňková, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury : adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
-
Doporučená:
Řeřichová, Vlasta. Autoři světové literatury pro děti a mládež. Olomouc : Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7182-228-8.
-
Doporučená:
Genčiová, Miroslava. Literatura pro děti a mládež ve srovnávacím žánrovém pohledu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult. Praha: SPN, 1984.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. ISBN 80-7198-548-1.
-
Doporučená:
Šubrtová, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5692-3.
-
Doporučená:
Slovenská detská kniha. Ed. Lubica Keprtová. Bratislava: Literárne informačné centrum, 2008.
-
Doporučená:
Řeřichová, Vlasta, Dorovský, I. Slovník autorů literatury pro děti a mládež. I., Zahraniční spisovatelé. Praha : Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-314-5.
-
Doporučená:
Slovník spisovatelů německého jazyka a spisovatelů lužickosrbských. Praha: Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Urbanová, Svatava. Současná slovenská literatura pro děti a mládež : (antologie). Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2006. ISBN 80-7368-206-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - vysvětlit specifičnost intencionální literatury pro děti a mládež, - interpretovat rozdílnou kvalitu dětského aspektu ve starší literatuře a v literatuře moderní, - aplikovat znalost žánrových a obsahových konstant světové LDM v literárněteoretickém a literárněhistorickém kontextu v interpretaci uměleckých textů, - demonstrovat svou čtenářskou zkušenost portfoliem o světové LDM, - interpretovat vybraný titul světové LDM se zřetelem k českému dětskému čtenáři (pokus o literární kritiku překladu) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|