|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SČJ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SČJ1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současný český jazyk s didaktikou 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
110 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Dovést studenty k pochopení českého morfologického systému, k pochopení vývojových tendencí současné české morfologie, vybavit je dovedností užívat ve spisovných projevech kodifikovaných tvarů, dovedností umět vysvětlit žákům 1. stupně ZŠ pojmy morfologie funkční i formální.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za úspěšné absolvování zápočtového testu.
Zkouška je kombinovaná, tvoří ji písemný test a ústní část.
Studenti mají k dispozici e-learningový kurz s textovými i multimediálními výukovými materiály.V prostředí kurzu absolvují 7 autotestů a 4 cvičení s klíčem.
|
Obsah
|
Obsah
1. Základní pojmy ze slovotvorby, slovotvorná analýza slova. Zhodnocení pojetí učiva v různých učebnicích.
2. Základní pojmy z morfematiky, morfematická analýza slovního tvaru.
3. Systém slovních druhů, klasifikační kritéria, slovnědruhové přechody. Posouzení typů cvičení zaměřených na slovní druhy v různých učebnicích.
4. Jmenné kategorie. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti.
5. Typy skloňování.
6. Skloňování substantiv. Centrum a periférie v učivu o skloňování substantiv na 1. stupni ZŠ.
7. Adjektiva a jejich skloňování. Hodnocení učiva v učebnicích z hlediska přiměřené náročnosti.
8. Pronomina a jejich skloňování.
9. Sémantická klasifikace numeralií, skloňování numeralií.
10. Slovesné kategorie. Propojení učiva s komunikační a slohovou výchovou. Posouzení didaktické účinnosti cvičení v učebnicích.
11. Třídění sloves.
12. Adverbia, prepozice, konjunkce.
13. Partikule, interjekce.
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj1/studijni-materialy.html
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj1/studijni-materialy.html
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (30%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (70%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (50%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Základní:
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Doporučená:
Krobotová, Milena. Cvičení z českého tvarosloví. Olomouc, 1996. ISBN 8070676736.
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Havlová, I., Schneiderová, E., Štěrbová, L. Český jazyk A pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (fonetika, morfologie, lexikologie).. Praha, 1999. ISBN 80-86039-94-3.
-
Doporučená:
Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní lingvistické pojmy |
zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k jazykovým rovinám, do nichž patří |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického |
rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti |
aplikovat získané vědomosti v oblasti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktické |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit problematiku třídění slovních druhů |
vysvětlit slovnědruhové přechody |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit rozdíl mezi cílem rozboru slovotvorného a cílem rozboru stavby slova |
definovat základní pojmy slovotvorby a morfematiky |
vysvětlit vztah slova základového a slova nově utvořeného |
vysvětlit podstatu pojmu onomaziologická kategorie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
provést slovotvorný i morfematický rozbor didakticky vhodných slov |
zařadit nově utvořené slovo ke slovotvorným kategoriím |
zhodnotit pojetí učiva z morfologie, slovotvorby a morfematiky v různých učebnicích a posoudit didaktickou účinnost jednotlivých pojetí |
|
identifikovat kritická místa kurikula ve výuce morfologie, slovotvorby a morfematiky, provést jejich analýzu a navrhnout alteraci |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|