|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / SČJ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
SČJ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Současný český jazyk s didaktikou 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
79 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Na základě seznámení s tradičními českými teoriemi o struktuře věty coby základní jednotky jazykového systému dovést studenty k dovednosti analyzovat správně větné celky a k dovednosti aplikovat teoretické poznatky v pravopise syntaktickém, seznámit studenty se stylovou diferenciací českého jazyka a vybavit je dovedností volit jazykové prostředky adekvátně vzhledem k různým aspektům komunikační situace. Umět vysvětlit žákům 1. stupně ZŠ základní syntaktickou problematiku.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet je udělen za úspěšné absolvování zápočtového testu.
Zkouška je kombinovaná, tvoří ji písemný test a ústní část.
Studenti mají k dispozici e-learningový kurz s textovými i multimediálními výukovými materiály. V prostředí kurzu absolvují 13 autotestů a 1 cvičení s klíčem.
|
Obsah
|
Témata výuky:
1. Základní syntaktické pojmy.
2. Komunikativní funkce výpovědi.
3. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché.
4. Subjekt a predikát.
5. Rozvíjející větné členy.
6. Bezpodmětné větné struktury. Větné ekvivalenty.
7. Interpunkce ve větě jednoduché
8. Motivované a nemotivované odchylky od stavby větné.
9. Souvětí.
10. Výstavba jazykového projevu. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé v projevu žáka 1. stupně ZŠ.
11. Základní funkční styly. Texty různých funkčních stylů v učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.
12. Slohové postupy a na nich založené slohové útvary vyučované na 1. stupni ZŠ.
13. Stylová hodnota (stylový příznak) jazykových prostředků jednotlivých jazykových rovin. Stylistická analýza textů z učebnic českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.
Témata výuky a aktivity
1. Základní syntaktické pojmy. Zhodnocení pojetí učiva v učebnicích a v elektronických výukových zdrojích.
2. Komunikativní funkce výpovědi, jejich rozlišení vzhledem ke konkrétní komunikativní situaci.
3. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Studenti porovnají vyvození učiva o skladebních dvojicích a skladebních skupinách v různých učebnicích.
4. Subjekt a predikát. Studenti porovnají učivo o shodě přísudku s podmětem v různých učebnicích.
5. Rozvíjející větné členy. Studenti porovnají učivo o rozvíjejících větných členech v různých učebnicích určených pro 1. st. ZŠ.
6. Bezpodmětné větné struktury. Větné ekvivalenty. Studenti porovnají učivo o této problematice v jednotlivých učebnicích pro 1. stupeň ZŠ. Posoudí jeho adekvátnost a vhodnost, a to včetně volby uváděného jazykového materiálu.
7. Interpunkce ve větě jednoduché. Studenti dokáží vysvětlit podstatu interpunkce na základě stavby syntaktických celků.
8. Motivované a nemotivované odchylky od stavby větné. Studenti vyhledají příklady nemotivovaných odchylek, zamyslí se nad možnostmi jejich vzniku, dokáží je opravit a příslušně vysvětlit.
9. Souvětí. Studenti navrhnou souvětí, jejichž stavbu je vhodné na 1. stupni ZŠ naznačit větným vzorcem. Rozdělí je do tří skupin podle stupně náročnosti. Na základě předem stanovených hodnoticích kritérií (odborná správnost, přiměřená náročnost pro diferencované homogenní skupiny žáků) provedou studenti vrstevnické hodnocení.
10. Výstavba jazykového projevu. Objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé. Faktory, které ovlivňují výslednou podobu komunikátu. Studenti v jednotlivých textech posoudí zastoupení jednotlivých slohotvorných činitelů.
11. Základní funkční styly, funkce jazyka ve společnosti. Funkce sdělovací, přesvědčovací, vzdělávací, řídicí atd. Studenti zařadí úryvky textů ke konkrétním funkčním stylům.
12. Slohové postupy a útvary. Slohové postupy jako základní linie výstavby textu a volba příslušných jazykových prostředků. Na základě krátkých textových úryvků jsou studenti schopni posoudit užitý slohový postup.
13. V tvořivém úkolu jsou studenti schopni vytvořit konkrétní text daného funkčního stylu zahrnující určité konkrétní stylově příznakové jazykové prostředky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://www.portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kcj/scj2/studijni-materialy.html
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. (30%),
PhDr. Jana Vaňková (30%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (40%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Helena Chýlová, Ph.D. ,
PhDr. Jana Vaňková (50%),
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čechová, Marie. Čeština - řeč a jazyk. [1. vyd.]. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-12-9.
-
Základní:
Hubáček, Jaroslav; Jandová, Eva; Svobodová, Jana. Čeština pro učitele. Vyd. 1. Opava : Optys, 1996. ISBN 80-85819-41-4.
-
Základní:
Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky : Vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Černá, Martina, Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka. Praha, 1999. ISBN 80-86039-95.
-
Doporučená:
Hauser, P., Kolářová, I., Klímová, K., Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
-
Doporučená:
Hauser, Přemysl. Skladba češtiny pro studium učitelství prvního stupně ZŠ. 1. vyd. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1988.
-
Doporučená:
Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.
-
Doporučená:
Hubáček, Josef. Texty pro seminář ze stylistiky pro posluchače pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
116
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit syntaktickou stavbu věty jednoduché a souvětí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést základní syntaktickou analýzu věty a souvětí |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit cestu k identifikaci rozvíjejících větných členů |
charakterizovat motivované odchylky od stavby větné |
vysvětlit jazykovou podstatu nemotivovaných odchylek od stavby větné |
vysvětlit pravidla interpunkce ve větě jednoduché i v souvětí |
vysvětlit základní pojmy ze stylistiky |
vysvětlit základní syntaktické pojmy |
charakterizovat základní i rozvíjející větné členy, |
|
vysvětlit podstatu syntaktických a sémantických vztahů a formálních prostředků jejich vyjádření, |
|
|
vysvětlit kritéria výběru větných celků vhodných k syntaktické a stylistické analýze na 1. stupni ZŠ. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat souvislý text z hlediska stavby větných celků |
naznačit stavbu věty jednoduché lineárním i planimetrickým grafem |
vytvořit větu jednoduchou na základě předloženého grafu |
naznačit stavbu souvětí graficky |
vytvořit souvětí na základě předloženého grafu |
zaznamenat správně písemně jevy pravopisu syntaktického |
analyzovat souvislý text z hlediska stylistického |
provést korekturu textu, opravit chyby a neobratnosti stylistické |
- zvolit vhodně větu jednoduchou a souvětí k syntaktické analýze a text ke stylistické analýze na 1. stupni ZŠ. |
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|