|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CPC3
:
Popis předmětu
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím češtiny) studijních programů v českém jazyce, kteří dosáhli úrovně B1+ dle SERR. Kromě gramatiky, stylistiky a slovní zásoby češtiny se studenti v kurzu seznamují také s českými sociokulturními zvyklostmi a osvojují si praktické jazykové dovednosti, jež jsou potřebné pro studium na české univerzitě. Kurz připravuje na dosažení úrovně B2 dle SERR. Kurz UJP/CPC3 volně navazuje na kurz UJP/CPC2.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Povinná docházka po celý semestr (4 povolené absence).
2. Absolvování průběžného testu.
3. Splnění závěrečného testu (min. 75 %).
4. Portfolio úkolů.
5. Prezentace (8-10 min).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím na základě úkolů z portfolia. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - opakování a shrnutí dosavadních znalostí.
2. týden
Zdroje informací, útvary odborného stylu, užívané jazykové prostředky.
3. týden
Anotace, abstrakt, resumé, klíčová slova.
4. týden
Struktura odborného textu. Citace a parafráze.
5. týden
Odborný popis. Trpný rod zvratný.
6. týden
Trpný rod opisný.
7. týden
Průběžný test.
8. týden
Tvoření slov sufixací - slovesná substantiva.
9. týden
Tvoření slov sufixací - slovesná adjektiva.
10. týden
Sekundární prepozice. Větné transformace.
11. týden
Formální korespondence - stížnost a reklamace.
12. týden
Opakování. Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Doporučená:
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Doporučená:
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
-
Doporučená:
Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
-
Doporučená:
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
-
Doporučená:
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vyjmenovat zásady tvorby a přednesu prezentace, pojmenovat nejčastější chyby
- rozlišit tvary vztažných zájmen
- vyjmenovat základní slovní zásobu vztahující se k běžnému užívání počítače
- pojmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu
- rozlišit slova cizího původu
- rozlišit prepozice příčiny a důsledku
- rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky
- vyjmenovat různé způsoby a strategie efektivního zápisu z přednášek
- rozlišit výklad a úvahu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- připravit a přednést prezentaci na známé téma
- správně používat tvary vztažných zájmen
- správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti
- popsat činnosti vykonávané při práci na počítači, vysvětlit pracovní postup
- analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu
- analyzovat text z pohledu užívaných jazykových prostředků a přiřadit ho k textům odborným či administrativním
- analyzovat v psaném, ale i mluveném textu prepozice příčiny a důsledku
- písemně zachytit hlavní myšlenky mluveného výkladu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- pojmenovat jednotlivé části odborného textu
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.)
- rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a pojmenovat jejich základní charakteristické znaky
- rozlišit tvary sekundárních prepozic
- rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv
- pojmenovat hlavní způsoby tvoření slov v češtině
- rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině
- pojmenovat základní znaky větné struktury v češtině |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků
- napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu
- používat ve svém projevu nejrozšířenější sekundární prepozice
- používat ve svém projevu slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech
- používat ve svém projevu nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu
- tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|